foto Driversweb.cz

Morgan 3 Wheeler – první kousek dorazil do ČR

Datum článku: 31.10.2011 | Autor textu: Martin Jánský

Pozvání na prezentaci téhle kouzelné automobilo-motocyklové rarity jsme si nemohli nechat ujít. Uchvátil nás stroj, který z Ferrari dělá trapnou, neohrabanou snobárnu a i Caterham trumfne v jednoduchosti a lehkosti, i naživo?

Ze svého bezbřehého obdivu k tomuhle kouzelnému vozítku jsem se tu už před časem vyznával. Pozorný čtenář vzpomene, nepozorný může napravit ZDE. Pokud bych to měl krátce shrnout, motocyklový dvouválec, automobilová převodovka, agilita supersportu, charakter vrtulového stíhacího letadla a image historické klasiky, která je ale skrznaskrz moderní. Je vůbec možné se nezamilovat?

"Je registrovaný jako motorka, musíte na něj mít ale řidičák na auto. Helmu mít nemusíte, ale doporučujeme ji."

Rozhodně v tom nejsem sám, Morgan už půl roku ladí konstrukční prvky a jízdní vlastnosti na prototypech, kromě testovacích pilotů se svezlo zatím jen pár vyvolených britských novinářů a VIP hostů, ale přesto Morgan již eviduje přes 650 objednávek, což při plánované roční produkci 550 kusů znamená, že si na svůj kousek chvilku počkáte, stejně jako třeba u Ferrari. Ale to čekání za to stojí, to vám mohu slíbit.

Kapkovitá záď je pro aerodynamiku dokonalá. Hlliníkové křídlo ani difuzor nepotřebujete.

Pokud nejste fanatiky do automobilové prehistorie nebo fandy značky z Malvern, patrně nevíte, že Morgan začínal svou více než stoletou působnost právě výrobou tříkolek. Tehdy šlo o velmi jednoduchý a levný způsob dopravy, v podstatě je to motorka pro ty, co neumí udržet balanc. Své renomé si vydobyly i na tratích prestižních závodů „Zbraslav–Jíloviště“ nebo „Brno–Soběšice“. Nesmějte se, v dobách předválečných a meziválečných šlo o prestižní podniky, jichž se účastnila závodní esa celé Evropy se jmény, která dnes uvádějí znalce do mdlob – Caracciola, Chiron, Junková.

Jak se tohohle kola jednou chytíte, už nikdy se nebudete chtít pustit

Tradici tříkolek se po více než pěti dekádách rozhodl Morgan obnovit loni, už letos v březnu jsme na autosalonu v Ženevě viděli narychlo spíchnutý, ale perfektně propracovaný koncept, a v listopadu se rozeběhne sériová výroba. V průběhu testování se samozřejmě celá řada věcí změnila, ale šlo o pouhé drobnosti, koncept zůstává stejný – trubkový rám, dřevěný podpůrný rám karoserie a hliníkové plechy na nich. Motor ještě před přídí, vpředu uzoučké šlupičky na dráty vypletených ráfcích, vzadu klasická automobilová gumová konfekce 195/55 R16 poháněná řemenem.

  Dokud zloději nezačnou krást auta s vlastním doneseným volantem, za imobilizér si připlácet nemusíte

Vás ale teď určitě nejvíc zajímá, jak jezdí, že? Svezení jsem si samozřejmě nemohl nechat ujít, byť šlo jen o sedačku spolujezdce. Tenhle konkrétní kousek je vlastně testovacím prototypem, který sloužil k vývoji i k prvním novinářským testům v jeho rodném Albionu. A jelikož jako testovací mula musí stále jezdit a sbírat data z provozu, pan Zvelebil, hlava českého oficiálního zastoupení Morganu, ho musel přivézt z prezentace v Bruselu po vlastní ose. 950 km po dálnicích mezi kamiony. Nonstop přes noc. V teplotách kolem nuly. Bez topení. Taky nevěřícně poulíte oči? A jestli to stálo za to? Pan Zvelebil, dočasný testovací jezdec Morganu, se při vyprávění o cestě celou dobu usmívá. Zjevně se nenudil.

Rychloměr a otáčkoměr v základu, výškoměr a umělý horizont na přání v sadě se zaměřovačem kulometu na přídi.

Soukám se do kokpitu vedle řidiče, pro nohy je místa dost, konec tunelu špičkami bot ani nemohu nahmátnout, ale pro ramena je to horší, takže sedím lehce vykloněný do boku, aby měl řidič dost místa pro svou práci. Navlékám si stylovou koženou kuklu, která je šitá na hlavu o číslo menší, než je ta má, a nasazuji si motocyklové brýle. Aha, ještě pás. Sahám pro něj k levému rameni a snažím se ho zacvaknout někde v hlubinách interiéru, kde se nalézá mé pozadí, což vyžaduje trochu zručnosti. Konečně, vyrážíme za zvuku kulometné palby vycházející z výfuků a střelhbitého zrychlení. Colin Chapman by měl radost, lehčeji a jednodušeji už to skutečně nejde, bez kil navíc jste skutečně rychlejší naprosto všude, i při výjezdu z parkoviště s protáčejícím se zadním kolem.

  Sadu ručně šitých zavazadel nechte doma. Co se vám nevejde do kapsy, prostě nevozte.

Výhled přes kapotu je skutečně neopakovatelný, přes legračně úzké kolo, chromovaný kryt světla odrážející svět a motor, díky kterému se krajina kolem rozmazává nebezpečně snadno. 115 koní zní na dnešní dobu podměrečně, ale když zápasí jen s půl tunou neživé a necelými dvěma metráky živé hmotnosti, stačí to na zcela nearchaický čas na stovku – 4,5 sekundy. Malé přední sklo vás před větrem moc neuchrání, ale ani v opravdu rychlém tempu nejeví vítr velkou tendenci utrhnout vám hlavu nebo vás alespoň udusit, takže cestujete v daleko větším pohodlí než na motorce. Helma není nutná, přestože je doporučována, i proto můžete mít v autě zabudovaný interkom.

Kdo se chce svézt? Já, JÁ, JÁÁÁÁÁÁÁÁÁ! Nebo vy byste snad odmítli?

Obvykle netestujeme ze sedačky spolujezdce, ale pár dojmů člověk pochytí, ať chce nebo ne, tak proč se o ně nepodělit? Podvozek je v nízkých rychlostech překvapivě tuhý, ale to známe i z moderních luxusních Audi. S rostoucí rychlostí pracuje lépe a lépe, což je skvělé doporučení, proč na to řádně šlapat. Gripu máte i přes absenci jednoho kola dost, trakce také, podvozek je naladěn primárně nedotáčivě (podívejte se, kde je motor), ale snadno se řídí plynem. Motor nezapře původ u chopperů Harley & Davidson, táhne odspodu, hodně síly má i uprostřed, jen ječení u červeného pole nechte „rejžím“, nebude vám chybět.

Tatatatatatata a nízký přízrak mizí za horizontem, šokovaní diváci nechápou

Okruhoví specialisti by určitě rádi na předku širší gumy, které by ukrojili nějakou tu desetinku z času na kolo, ale spolehlivě by zničili zábavu. Komicky malé kotouče předních brzd na hmotnost 3 Wheeleru velmi snadno stačí, ze stejného důvodu je vzadu běžný buben. Víc zkrátka není třeba a kotoučovka by se tam navíc příliš špinila. Připočtěte si rychlou a přesnou převodovku z MX-5 a řízení tak akorát rychlé, aby podpořilo zábavu a na kruháčích nezamotalo ruce do vánočky, a výsledkem je dokonalý roztahovač úsměvů a perfektní motivace pro další kolo soutěže „nejbizarnější důvod, proč se teď ale opravdu nutně musím jet projet“.

Messerschmitt je už za zatáčkou, pronásledování pokračuje

3 Wheeler je ale něčím víc než jen pouhým součtem jednotlivých částí. Je neopakovatelnou synergií pocitů, které jinde prostě nezažijete. Těžko popsat emoce, které vyvolá jezdecká pozice, při níž zadkem skoro drhnete o asfalt a hlavu máte někde na úrovni spodní hrany oken okolních aut, výhled vpřed kombinující klasické auto, motorku a vrtulovou stíhačku, zvuk podrážděného kulometu a jízdní vlastnosti řízené střely, která si umí zadriftovat všemi třemi, pokud na to máte schopnosti. V dnešní době jde o zcela unikátní zážitek, který staví moderní sportovní auta do pozice nudných, odtažitých a neohrabaných kočárů. Intenzivnější zábavu za volantem jinde skutečně nenajdete.

Dvojice letců před startem. Kontakt!

Základní model s černými matnými detaily stojí v závislosti na aktuálním kurzu GBP kolem 900 tisíc Kč (s DPH), dražší s chromovanými prvky vyjde zhruba na 990 tisíc. Je to hodně, nebo málo? Zeptejte se svého finančního poradce, a pokud s hysterickým smíchem nevyskočí z okna, asi si to budete moci dovolit. Ale měli byste? Pokud vážně uvažujete o hračce pro radost v téhle cenové hladině, garantuji vám, že nic radostnějšího a výjimečnějšího neseženete. Za cenu dobře vybavené MX-5 nebo oholeného 370Z můžete mít možná trochu jednoúčelovou, ale dokonale výjimečnou záležitost. Ani jedna sériovka, a klidně do toho připočtěte i některá Ferrari a Lamborghini, nemá takovou auru, žádná nemá takové výkony, žádná nezprostředkuje tak intenzivní řidičské zážitky. Žádnou z nich nemůžete mít ve 13 tisících barvách laku, žádnou z nich nemůžete mít s válečnými polepy RAF nebo USAAF, kvůli žádné vás nepozvou na návštěvu do továrny a k žádné vám na přání nevyhotoví fotodokumentaci z výroby přímo vašeho kusu. A spolehlivě vás žádná z nich nechytne tolik za srdce. Morgan 3 Wheeler si prostě musíte zamilovat.

Stylový domov Morganu kousek od Prahy ve Lhotě u Dolních Břežan. Nepostradatelná dřevěná kůlna je schovaná ve dvoře.

Galerie

Komentáře