Datum článku: 12.6.2012 | Autor textu: Luboš Růžička
Vlna přívalu pozdně jarního teplého počasí nedávno dosáhla svého vrcholu a po několikadenní příjemné kulminaci se odebírá kamsi na jih. S prvními kapkami deště na oknech nazouvá běžný člověk trepky, přitápí v krbu a lamentuje nad prohnaností, podlostí a vypočítavostí mírného podnebného pásma. Fanoušek automobilových soutěží však začíná být neklidný, neposedný, dalo by se říci, že až podrážděný, neboť nenadálý a neočekávaný návrat jarního počasí jasně signalizuje blížící se Rally Krkonoše.
Tradičně bývá čtvrtý podnik domácího mistrovství ve sprintrally o nabité startovní listině, nepředvídatelném počasí, krásných tratích a výjimečné kulise mnohdy ještě sněhem pokrytých Krkonoš. Nejinak tomu bylo druhou červnovou sobotu i v letošním šestém ročníku této soutěže. Do Trutnova se sjelo sto třináct posádek, přihlášených kromě sprintrally také do Poháru České republiky a Mistrovství České republiky historických automobilů. Celé sobotní klání se skládalo z dvou klasických sekcí po čtyřech měřených úsecích, které po odpoledním servisu doplnil třetí průjezd nejdelší rychlostní zkoušky Bernartická. Startovní listina lákala zejména na šestici vozů WRC třídy 13, tedy starší specifikace s dvoulitrovými přeplňovanými motory a tři speciály S2000, sledované divokou smečkou Lancerů, kteří také větřili šanci urvat místečko na výsluní absolutního pořadí.
Páteční odpolední vydatný déšť tratě rychlostních zkoušek poctivě namáčí. Během sobotního rána sice většina odkrytých úseků osychá, v lesích je však asfalt stále mokrý a stěží se dá očekávat, že by na tom během dopoledne hodlal cokoliv měnit. Volba pneumatik do první sekce tak je velmi zapeklitá. Po přejezdu startovní rampy se posádky odebírají na okraj Trutnova, kde se nachází start první rychlostní zkoušky Zámecký vrch. Na výhradně lesním měřeném úseku si podle předpokladů nejlépe vede Tomáš Kostka. Ten první dva podniky letošní sezony suverénně vyhrál, aby potom v těsném souboji s Romanem Krestou na Kopné svůj extovární Citroën C4 WRC doslova roztříštil o betonový sloup. Jeho mechanikům se během necelého měsíce podařilo postavit prakticky nové auto a posádka Kostka – Houšť s ním tak nyní může opět okupovat čelo průběžného pořadí.
Těsně druhý čas zajíždí Martin Semerád, kterému se v Krkonoších pravidelně daří a po čtvrtém místě z roku 2010 a druhém z loňska přijel letos i s výrazně slabším produkčním Mitsubishi Lancer EVO IX bojovat o absolutní vítězství. Němec Matthias Kahle s Octavií WRC už na třetím místě ztrácí necelých osm vteřin s čtvrtým Romanem Odložilíkem s Fabií S2000 a pátým Janem Sýkorou s Mitsubishi Lancer EVO IX R4 těsně za zády. Po nejkratším měřeném úseku následuje nejdelší desetikilometrová rychlostní zkouška Bernartická, na níž se všichni jmenovaní opět řadí ve stejném sledu. Semerád už na Kostku ztrácí deset vteřin a o dalších třináct vzadu zaostává Kahle.
Na druhou polovinu sekce se posádky přesunují na jih od Trutnova, kde je čekají další dva měřené úseky. Krátce po startu třetí rychlostní zkoušky Starobucká Kostka nestíhá zkrotit „cé čtyřku“ do utažené pravé zatáčky a jeho vítězné ambice hatí strom pod tratí. Posádka je v pořádku, ale vylomené kolo a poškozená přední část vozu znamenají konec. Vedoucí pozice tak padá do klína Martinu Semerádovi, který ji navíc potvrzuje nejrychlejším časem. Dopolední sekci uzavírá RZ Kryblická, která už na čele absolutního pořadí nic nemění.
Do poledního servisu tak Semerád doráží jako překvapivý lídr s náskokem třinácti vteřin před Kahlem a necelých třiceti před Sýkorou, kterého od rána těsně pronásleduje Odložilík. Jedenáct vteřin za nimi se o páté místo přetahují Dohnal s Peugeotem 207 S2000 a Hudec s devátou evolucí Lanceru. Dalších deset vteřin za touto dvojicí potom v minimálním rozestupu bojuje čtveřice Navrátil, Trněný, Tomaštík a Kirnig. V odpoledních druhých průjezdech se tak schyluje k tuhému boji na všech frontách. Dopolední teplé počasí sice i lesní úseky pomalu osušuje, po průjezdu více jak stovky posádek však, zejména v katovaných zatáčkách, zůstává uklouzaná vrstva vytahaného bláta. Zbývající kilometry tak budou nejenom o rychlosti, ale také o důkladném a přesném rozpisu a předvídavosti.
Do druhého průjezdu Zámeckým vrchem vyráží jako první Škoda Octavia WRC Matthiase Kahleho. Ten s ní na osychající trati zajíždí o čtyři vteřiny lépe než ráno. Martin Semerád ale má svůj den a na pěti kilometrech mu naděluje dalších více jak osm vteřin. Odložilík se dotahuje na osm desetin za Sýkoru. Šestý Martin Hudec zůstává stát v lese před Voletinami, čímž se čtveřice Kirnig, Tomaštík, Trněný a Navrátil, vměstnaná nyní v jediné vteřině, posouvá o místo vzhůru a do „top ten“ se konečně dostává i Martin Bujáček. Druhý průjezd Bernartickou zkouškou se stává opět kořistí rozjetého Semeráda. Ten dnes není lapitelný ani pro soupeře s o třídu výkonnějšími speciály a o jeho nasazení svědčí i dvě zvládnuté krize těsně před cílem. Po nich za sebou kromě Kahleho zanechává i bravurně pokosenou flóru bující v příkopech zdejších úzkých asfaltek. V kuloárech se proslýchá, že se tak jeho „evo devítka“ stala nejrychlejším žacím strojem nejen v podkrkonoší, ale patrně též ve střední Evropě, a že o jeho techniku již údajně projevili zájem pokrokoví agrárníci z východu.
Své pozice si v cíli šesté zkoušky vyměňují Odložilík se Sýkorou a druhým zajetým časem se na šesté místo posouvá Karel Trněný se Škodou Fabia WRC. Následuje druhý průjezd RZ Starobucká, nejrychlejšího měřeného úseku celé soutěže, kde má Matthias Kahle jednu z posledních šancí využít potenciál svého WRC a stáhnout alespoň část ze svého pětadvacetivteřinového manka. Zajíždí sice nejrychlejší čas, Semerád však na něj ztrácí pouhou vteřinu. Sýkora se pro změnu opět posouvá na třetí místo a těsně za pátého Dohnala se dostává Tomaštík s dalším krásným WRC, tentokrát Subaru Impreza. Na závěrečné zkoušce druhé sekce stahuje Kahle další tři vteřiny, ale Semerád zůstává stále v nedohlednu. Odložilík znovu střídá Sýkoru na třetí pozici a Tomaštík odsunuje rychlou a stabilní jízdou na šesté místo Dohnala.
Poslední rychlostní zkoušku už Martin Semerád může jet s vědomím dvacetivteřinového náskoku bez zbytečného rizika. Přesto se blýskne třetím časem a potvrzuje tak svůj zasloužený životní triumf, který je s ohledem na konkurenci a techniku, se kterou jej dosáhl, o to cennější. Druhý zůstává s pětadvacetivteřinovou ztrátou Matthias Kahle. Jan Sýkora ztrácí na třetího Romana Odložilíka před závěrečným desetikilometrovým testem pouhé čtyři desetiny a během půlhodinového servisu mobilizuje všechny zbraně k závěrečnému útoku na „bednu“. Do posledního měřeného úseku se vrhá s obrovskou vervou a maximálním nasazením a zajíždí nejrychlejší čas. V cíli díky tomu slaví konečné třetí místo a Romana Odložilíka odsouvá na čtvrté „brambory“.
Ačkoliv pořadatelé museli letos na poslední chvíli výrazně zkrátit jednu z rychlostních zkoušek a přidat proto třetí průjezd Bernartické, závodní víkend opět zvládli perfektně. Divákům k tomu přálo počasí, srdce fanoušků bušila v divokých rytmech při těsných soubojích a dechberoucích průjezdech a plná startovka s rekordními sedmaosmdesáti vozy v cíli svědčí i o spokojenosti posádek. Zběsilý ryk stovek závodních koní v Podkrkonoší opět utichl, ovečky bílého kouře z pálících se pneumatik odvál vítr, vůně vysokooktanového benzinu se pomalu rozplynula a výhled počasí slibuje návrat letních teplot. Běžný člověk nějakou rally kdesi v Krkonoších ani nezaznamenal, pro soutěžácké fanoušky ale vedle cedule „Krakonošovo“ přibyla zase na rok nová – „Semerádovo“!
Pro Martina Semeráda byla druhá červnová sobota jedním z nejúspěšnějších dnů jeho dosavadní kariéry a Vy budete mít díky serveru Driversweb.cz jedinečnou příležitost jej znovu prožít s ním. Můžete se těšit JIŽ BRZY!
VÝSLEDKY MČR Rally Krkonoše 2012
Pořadí |
Posádka |
Vůz |
Čas |
1. |
Semerád, Martin – Ceplecha, Bohuslav |
Mitsubishi Lancer EVO IX |
43:11,9 |
2. |
Kahle, Matthias – Doerr, Christian |
Škoda Octavia WRC |
+ 24,8 |
3. |
Sýkora, Jan – Škardová, Martina |
Mitsubishi Lancer EVO IX R4 |
+ 49,3 |
4. |
Odložilík, Roman – Tureček, Martin |
Škoda Fabia S2000 |
+ 52,2 |
5. |
Tomaštk, Jaromír – Novák, Jaroslav |
Subaru Impreza S12 WRC ´06 |
+ 1:10,3 |
6. |
Dohnal, Jan – Grega, Tomáš |
Peugeot 207 S2000 |
+ 1:15,7 |
7. |
Trněný, Karel – Pritzl, Václav |
Škoda Fabia WRC |
+ 1:16,2 |
8. |
Kirnig, Richard – Bartoš, Martin |
Mitsubishi Lancer EVO IX |
+ 1:43,0 |
9. |
Bujáček, Martin – Omelka, Marek |
Mitsubishi Lancer EVO IX |
+ 1:51,2 |
10. |
Navrátil, Jiří – Gál, Julius |
Ford Fiesta S2000 |
+ 1:55,0 |
PRŮBĚŽNÉ POŘADÍ MČR ve Sprintrally 2012
Pořadí |
Posádka |
Vůz |
Body |
1. |
Odložilík, Roman |
Škoda Fabia S2000 |
86 |
2. |
Sýkora, Jan |
Mitsubishi Lancer EVO IX R4 |
63 |
3. |
Tlusťák, Antonín |
Mitsubishi Lancer WRC |
61 |
4. |
Kostka, Tomáš |
Citroën C4 WRC |
60 |
5. |
Semerád, Martin |
Mitsubishi Lancer EVO IX |
45 |
6. |
Tomaštík, Jaromír |
Subaru Impreza S12 WRC ´06 |
38 |
7. |
Dohnal, Jan |
Peugeot 207 S2000 |
36 |
8. |
Bujáček, Martin |
Mitsubishi Lancer EVO IX |
31 |
9. |
Firla, Lumír |
Mitsubishi Lancer EVO IX |
31 |
10. |
Trněný, Karel |
Škoda Fabia WRC |
28 |