Datum článku: 7.8.2013 | Autor textu: Martin Jánský
Zdá se vám, že hot hatche jdou do háje? Že jsou zbytečně rychlé, nudně kultivované, nedostupně drahé? Příliš mnoho serióznosti a málo zábavy? Tak tady je jeden rozdováděný malý teriér, který vám svým nadšením roztáhne koutky úst do tvaru banánu. K noze... a přines!
Čekali jsme na ni dlouho, až příliš dlouho, tak se teď nezdržujme zbytečnými úvodními kecy a rovnou skočme za volant. Vklouznu do anatomického Recara, které mě těsně obejme a přinutí přemýšlet o hubnutí. Taky mám pocit, že mi někdo přefoukl bederní opěrku, jenže zjišťuji, že je to tak z výroby. Sedí se trochu výš a vzpřímeněji, než bych si přál, ale takhle je to s malými auty vždycky. Za chvíli mi to už přijde přirozené, ergonomie je naprosto v pořádku. Kromě sedaček v kabině moc vylepšení oproti standardní Fiestě nenajdete – jen znak na spodku volantu, hliníkové pedály, vyleštěnější hlavici řadičky. A svítící ST pruhy v prazích dveří, pokud si za ně připlatíte. Žádné zbytečné cetky. Takže se vývojové peníze utrácely za techniku? Je čas nastartovat.
Stisknutím tlačítka foukaná šestnáctka s flusnutím zloby do výfuku naskočí. Nechte ji zahřát, pak zadupněte pedál plynu do koberečku, auto se přikrčí, přisaje k asfaltu a vyrazí. Díky lehkosti a stabilnímu podvozku působí neuvěřitelně agilně a úplně chybí boj se setrvačností, takže mění směr střelhbitě a na povely reaguje skoro telepaticky. Rychlé řízení, přesné řazení, progresivní pedály. Motor nazlobeně vrčí, sání výhružně syčí a výfuk temně hučí, zvuk rezonuje celým autem a mění se s rostoucími otáčkami, svistot a odfukování turba dodává další dimenzi dramatu. Jste rychlí a díky gradujícímu zvuku a valící se vlně krouťáku si připadáte ještě rychlejší. Samozřejmě to musíte brát v intencích zkrotlých kapesních okreskových zbraní, ale i když je to jen křeček, je to pořádně rozdrážděný křeček! Tenhle prcek je stejně zvukově zajímavý jako dobrá atmosféra, libuje si ve vytáčení, má perfektně rychlou odezvu na plyn, nicotný turbolag a přitom táhne nejen uprostřed, ale i dole a nahoře. Takže kdo říkal, že turba jsou k ničemu?
Při běžném popojíždění je však Fiesta ST docela krotká, motor se sbírá už od volnoběhu a turbo fouká od patnácti set otáček, takže můžete snadno jet na spotřebu, řadit brzy a stále mít po ruce dost zátahu. Motor jen tiše brumlá a usrkává z nádrže kolem šesti a půl litru na sto, na dálnici už hučí a pije víc, ale pořád je to v normě. Řízení je dobře vyvážené a má městský rejd, pedály jsou přátelské a řadička jde lehce, sportovní Fiesta při běžném popojíždění nijak neobtěžuje. Tedy až na ten uskákaný podvozek. ST gumově hopsá na každém hrbolu, jako když vás pes radostně vítá při příchodu z práce. Za volantem vám to může připadat jako automobilový projev nadšení, ale vaše přítelkyně na sedadle spolujezdce z toho určitě nadšená nebude. Přiznejme si upřímně, tahle uskákanost už je na hraně snesitelnosti. Smysl to však dostane právě na hraně přilnavosti…
To otravné poskakování se totiž v zatáčce změní na vtažení do děje. Stejně jako motokára kopíruje spáry a nerovnosti v povrchu kart areny a dává akční pocit, že drhnete zadkem přímo o zem, tak i ST splyne s asfaltem na silnici. Neúnavně řidiče informuje, co se pod koly odehrává, ale nenechá se špatným povrchem rozhodit z rytmu. Přední kola mají přilnavosti tak akorát, abyste nemuseli ani při hodně rychlém tempu bojovat s nedotáčivostí – ta přijde, až když to skutečně přepísknete, což je jen další ukázka komunikace. Zadní náprava oddaně drží stopu, povolením plynu se však nechá pobídnout i k jejímu utažení. Díky drobným rozměrům je radost protahovat se s Fiestou ST hbitě utaženými zatáčkami úzkých silniček. Větší dynamický repertoár už z předokolky ani vymlátit nejde.
Vlastně ano, ještě by vám mohlo chybět zakusování samosvoru na přední nápravě. Jenže ten Fiesta ST nepotřebuje. Přestože má diferenciál pouze elektronický, není přenos výkonu na silnici žádný problém, jde jí to hravě a ani za volant netahá. Však má taky jen 182 koní. Na trh, kde se stádo 200 koní stalo normou, přichází Fiesta ST s o 20 koní menší porcí – tomu říkám marketingový průšvih! To Ford nesleduje trendy, nebo si nechává prostor pro drsnější RS? Vsadím se, že jí tenhle výkonový deficit v očích mnohých nadšenců dost ublíží. Je však dobré studovat tabulková čísla skutečně důkladně – nové ST totiž váží pouhých 1 196 kg, což dává solidních 152 koní na tunu. Clio RS i 208 GTI jsou o víc než sedmdesát kilo těžší, takže jejich poměr výkonu a hmotnosti je ve finále dost podobný a v čase na stovku se všechny tři vejdou do dvou desetin sekundy.
Čekali jsme na ni zatraceně dlouho, ale stálo to za to. Rychlé Fordy jsou ve světě automobilových nadšenců pojmem a tahle Fiesta ST je po právu hrdým členem slavného rodinného klanu. Nejenže je praktická a nenáročná, aby snesla každodenní dojíždění do práce, nejenže má nezbytnou rychlost a schopnosti, aby se promptně vypořádala s točitou silničkou, ale hlavně má v sobě nadšení a zápal pro věc, kterou dnes u příliš dospělých hot hatchů tolik postrádáme. Pak jí i to poskakování odpustíte. Ford Fiesta ST je vynikající kapesní sporťák a za těch 430 tisíc, které dáte za základní verzi, je naprosto neodolatelná! Nedovedu si představit, co by konkurence mohla dělat lépe, aby ji trumfla…
foto: Jan Svoboda
Technické parametry vozidla Ford Fiesta ST:
Stav vozu/rok výroby |
nový/2013 |
Cena vozu |
|
Hmotnost |
1 196 kg |
Motor |
řadový |
Plnění motoru |
turbo |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Počet válců |
4 |
Počet ventilů |
16 |
Palivo |
benzin |
Objem |
1 596 cm3 |
Výkon |
134 kW (182 koní) při 5 700 ot./min. |
Výkon/hmotnost |
152 koní/t |
Točivý moment |
240 Nm v 1 600 – 5 000 ot./min. |
Zrychlení 0−100 |
6,9 s |
Max. rychlost |
220 km/h |
Počet rychlostí |
6 |
Převodovka |
manuální |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
5,9 l/100 km |
Spotřeba ve městě |
7,9 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
4,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
48 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
vlečená ramena se zkrutnou příčkou |
Rozměr pneumatik |
205/40 R17 |
Délka |
3 975 mm |
Šířka |
1 709 mm |
Výška |
1 495 mm |
Rozvor náprav |
2 489 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
281 l |
Potěšilo nás: | Naštvalo nás: |
+ Hravá a obratná | – Uskákaný podvozek |
+ Dostatečně rychlá | – Titěrná tlačítka na palubce |
+ Praktická | |
+ Příjemný zvuk | |
+ Lákavá cenovka |
1,6 EcoBoost (182 koní) |
Peugeot 208 GTI 1,6 THP (200 koní) |
Renault Clio RS 1,6 turbo (200 koní) |
Mini Cooper S 1,6 turbo (184 koní) |
0-100 6,9 s 220 km/h 5,9 l/100km |
0-100 6,8 s 230 km/h 5,9 l/100km |
0-100 6,7 s 230 km/h 6,3 l/100km |
0-100 7,0 s 228 km/h 5,8 l/100km |
|
|
|
|
cena: 429 990 Kč |
cena: 510 00 Kč |
cena: 564 900 Kč |
cena: 592 500 Kč |