Datum článku: 26.9.2011 | Autor textu: Martin Jánský
Veřejně přístupných okruhů je v Čechách jako šafránu, takže není divu, že otevření jednoho nového provázela velká očekávání všech fanoušků sportovní jízdy. Jaký je? Stál za to čekání? Dá se tam příjemně zařádit? Driversweb vyslal svého neohroženého muže, aby to celé rozlouskl. Říká se, že se narodil bokem napřed a že jeho první slovo bylo „apex“. Všechno, co ale víme, je, že... se nejmenuje Stig!
Nakonec to byla víc náhoda a má pečlivě natrénovaná drzost, která mi dovolila vklouznout na nový okruh a krátce ho ochutnat, abych vám mohl poskytnout zprávu, zda byly vaše modlitby vyslyšeny. Sešlo se to tak příhodně, že jsme v době slavnostního otevření CzechRingu při příležitosti konání tradiční hradecké Rallyshow měli právě na testování Renault Twingo RS Gordini. Toho by nevyužil jen blázen!
A právě ostré Twingo chybělo na výstavě nových Renaultů RS vedle Clia a Méganu v expozici značky v zázemí Rallyshow. Pak už jen stačilo nemít línou pusu a celá Renaultsport rodinka byla pohromadě. Podstatně důležitější na tom bylo ale to, že jsem díky tomu získal možnost sklouznout se poznávacím tempem alespoň po části nového okruhu, takže vám teď mohu zprostředkovat autentické pocity za volantem na nové trati.
Vezmeme to od startu. Za jedna, za dvě a rychle brzdy, devadesátistupňová levá, za tři přes delší rovinku, pak dlouhá a krásně široká vracečka, kterou si můžete dát pod plynem, na výjezdu je dost místa. Ale nesmíte to přehnat, protože vás snadno může předběhnout zadek a skončíte uvnitř zatáčky ve štěrkové pasti jako jeden odvážný nešťastník s Imprezou. Dál vás čeká esíčko, se kterým se vypořádáte krátkým pohybem zápěstím, dalších pár rovných metrů, kde stihnete na chvilku i trojku a ostré brzdy do pravé lemované z vnějšku betonovou zábranou, které vám neodpustí probzdění. Potom už jen krátká rovinka na dvojku, znovu brzdy a dolů na jedničku, hodně ostrá vracečka ideální pro test otočky přes ručku a krátký sprint do cíle.
Taková je nejkratší varianta CzechRingu. Další alternací je pokračování cílovou rovinkou přes dlouhou levou do technické pasáže pravá‒levá kolem hangáru nahoru na most (nedoporučuji ho skákat, pokud nechcete svůj podvozek sbírat do krabice s nepoužitelnými díly), za ním ostře doleva do velmi úzké a velmi technické pasáže levá–pravá kolem sloupu veřejného osvětlení (necutovat!). Pak přes krátkou rovinku do táhlejší levé na dvojku a průlet cílovou rovinkou.
Veřejnosti by měla být určena trať o délce kolem 1,3 km, což není mnoho, ale na základní řádění, poznávání chování auta a učení se novým technikám je to prostoru ažaž. Podle prvních fotek a teaser videa vznikly mezi fandy obavy, že trať bude až moc úzká. Ty naštěstí mohu vyvrátit. Kromě sekce „most“, která je skutečně hodně na techniku, je trať široká akorát, což potvrdil závod formulí na konci Rallyshow, kde se závodilo opravdu naplno a monoposty se i předjížděly.
CzechRing rozhodně patří mezi ty nejmenší české okruhy, ale buďme rádi, že ho máme. Trať může nabídnout dostatek prostoru pro první začátečnické krůčky na okruhu, hledání brzdných bodů a pilování ideální stopy, první bezpečné ochutnání požitku balancování na hraně, vyhýbání se nedotáčivosti nebo chytání klouzajícího zadku. Celá trať je spíše technická, takže časy na kolo budou víc o rukách než o koních pod kapotou. A garantuji vám, že se vám po pouhém jednom kole budou pořádně klepat ruce adrenalinem a vzrušením. Okruh je jako droga, pořádně návyková zábava. A cesta k jejímu dosažení je teď ještě snazší. Na CzechRingu jsme nebyli rozhodně naposledy, snad se tam brzy potkáme, bratři petrolheadi!
A jaké bylo Twingo RS Gordini? To si přečtete již brzy v plnohodnotném testu. Ale už teď vám mohu prozradit, že při vzpomínce na něj se mi ještě teď roztahují koutky úst do úsměvu...