Datum článku: 26.10.2010 | Autor textu: Martin Jánský
Audi neplánuje vyrábět svá SUV ve verzích RS, takže pokud máte chatu v horách, kam chcete dojet rychlostí světla, vyděsit při tom svou manželku a děti k smrti a psa v kufru přimět ke zvracení, pak se poohlédněte raději jinde.
Už si pomalu zvykáme, že každé nové auto musí být sportovní, protože co není sportovní, není dost cool. A tak tu máme SUV, SAV, sportovní MPV a kombíky, každá druhá nákupní taška má sportovní podvozek a košíky v Tesku dokonce nemají tlumiče vůbec, aby se v zatáčkách nenakláněly a snáze se driftovalo mezi regály. Sotva nás už tedy překvapí, když sportovat chtějí i auta o velikosti a váze rodinného domu.
SUV už některým výrobcům nepřijdou dost sportovní a nabízejí nám jejich über-sportovní verze. Porsche Cayenne Turbo, Range Rover Sport Supercharged, Mercedes-Benz ML63 AMG, BMW X5M a X6M, ti všichni a ještě někteří další chtějí věčně spěchajícím manažerům a jejich manželkám nabídnout ještě rychlejší dopravu na jednání nebo s dětmi do školy. Audi se ale vcelku nečekaně rozhodlo jít proti proudu a ústy svého technického ředitele Stephana Reila slíbilo, že žádné jejich SUV nedostane ani v budoucnu znak RS. Modely RS jsou pro Audi tím, čím verze M pro BMW a AMG pro Mercedes. Nicméně Audi se rozhodlo nenásledovat své tradiční soky na trh sportovních SUV, což zdůvodňují tím, že modely RS budou nabízet pouze u řad, kde je to „technicky možné“. Označení RS si totiž zaslouží pouze auta, která jasně vyjadřují výkon a jízdní dynamiku. „Umíme postavit rychlé SUV, ale to neznamená, že si zaslouží znak RS,“ tvrdí společnost Audi. Zjevně tím mají na mysli Q7 V12 TDI.
Že by se blýskalo na lepší časy? Po dvou generacích skvělé RS4, ultrarychlých stěhovácích RS6, nové všemocné RS5 a TT RS se Audi raději soustředí na nové Quattro a nástupce RS4, místo ztrácení času vývojem nesmyslů typu šestisetkoňové Q7 RS či čtyřsetkoňové Q5 RS. To je jistě chvályhodné. Oficiální vysvětlení, proč se nepouštějí na trh raketových SUV, dává smysl, ale co ještě by se za tímto rozhodnutím mohlo skrývat? Možná trvající zášť společnosti vůči mastodontním a planetu požírajícím SUV. Možná regule Evropské unie snižující emise celého modelového portfolia značky (v čemž vám dvakrát přeplňovaný V10 skutečně nepomůže). Možná malý a již dost nasycený trh. A možná arabští šejkové a ruští oligarchové nevnímají Audi jako značku natolik prestižní, aby se mohla srovnávat s Porsche, BMW či Mercedesem. Těžko říci. Avšak pokud Audi svůj závazek dodrží a místo upravených SUV dotáhnou do série nástupce bájného Quattra, nebudeme se rozhodně zlobit!