foto Driversweb.cz

Subaru Levorg 1.6 DiT STi edition – rozloučení s kapličkou

Datum článku: 29.5.2019 | Autor textu: Matěj Slepička

Evropská unie je se svými emisními normami bohužel neúprosná a další auto, které to odnese, je aktuální Levorg 1.6 DiT. Tedy ne tak docela, Levorga budeme vídat i nadále, ovšem s atmosférickým 2.0 l. Měli byste k dealerům spěchat pro poslední turbomotory s ikonickou kapličkou na kapotě, nebo bude "atmosféra" lepší?

Vidím to jako dnes, byla mlha, mokrá okreska v severních Čechách a já z toho auta nevěřícně kýval hlavou, tohle auto vás zkrátka nenechá ve štichu. Jeho limit přilnavosti přicházel nezvykle daleko, a když se nakonec objevil, vektorování točivého momentu mi pomohlo dostat auto do směru natočených kol. Podvozkově jsme měli celá ta léta Levorga za takové STi v kombíku, jen samozřejmě poddajnější, pohodlnější a navíc s praktickou zádí.

 

Zajímavé je, že z dnešního pohledu už se zdá být podvozek Levorgu tak trochu plochý a na kluzkém povrchu i trochu těžký na předek, jako by mu scházela trocha poddajnosti a agility.  Pokud se ptáte, co ten pohled na Levorga mohlo za ta léta změnit a které auto teď tedy má to pomyslné žezlo podvozkového království, odpovím, že není daleko. Tím autem, které opět posunulo podvozkovou laťku, je totiž Impreza se sourozencem XV.

I to je důvod, proč aktuální Levorg musel projít zásadnější změnou pro modelový rok 2019 a kromě nutné výměny motoru samozřejmě došlo i na upgrade podvozku, který by teď měl být na stejné vlně jako Impreza s XV.

Kromě toho, že podvozek Levorgu teď bude poddajnější a agilnější, přijde Levorg o to nejcennější, o kapličku nasávání vzduchu v kapotě. Pohledem zpředu se vám tedy bude zdát, že vidíte něco, jako Imprezu v kombíku. Kaplička na kapotě je sice detail, ale přiznám se, že tak charismatický, až mi vytvářel úsměv na tváři, kdykoliv jsem usedal za volant Levorgu. Bude mi chybět.

 

S kapličkou samozřejmě mizí i mezichladič stlačeného vzduchu pod ní a celá soustava přeplňování. Motor 1.6 DiT nahrazuje 2.0i atmosféra, samozřejmě typu boxer, a nese označení FB20, tedy stejné jako třeba ve Foresteru. Atmosferický Levorg bude laděný na 150 koní, což není tak daleko od „kapličkových“ 170 koní, ale je jasné, že charakter auta to přeci jen vyklidní.

Asi nejlépe to vyklidnění vystihuje fakt, že Levorg už neponese název SportsTourer, ale FamilyTourer. Tím zároveň konkrétněji naváže na svého duchovního předchůdce, dodnes oblíbený model čtvrté generace Legacy (poslední s bezrámovými okny).

Dost možná jste také ve skupině lidí, která oplakává turbomotor, který pod evropskými emisními normami zkrátka musel odejít, ale má to i jednu podstatnou výhodu a tou je spotřeba paliva. Osobně se mi s Levorgem 1.6DiT nikdy nepodařilo jet pod 9 l/100 km. Dokonce jsem si několikrát říkal, jestli pod nádrží někdo nezapomněl povolený výpustný kohout. S jakou spotřebou bude jezdit 2.0i, je samozřejmě pořád otázka, ale ze zkušeností z Foresteru se dá odhadovat něco mezi 7–8 l.

 

V podstatě máte aktuálně jedinečnou šanci vybrat do Levorgu motor podle svého gusta, u dealerů stojí poslední kousky s turbomotorem 1.6DIT a zároveň do Čech přijíždí první kousky Levorgu Family Tourer s 2.0i a poddajněji laděným podvozkem.

Jedinou další odlišností by pak měla být aktualizace infotainmentu o Apple CarPlay a MirrorLink, jinak půjde stále o starý dobrý Levorg. O auto, ve kterém se, se svou rodinou, budete cítit bezpečně, bude vás vyzývat k dobrodružstvím a vy se za volantem budete cítit jako pořádný chlap.

Text: Matěj Slepička l Foto: Robin Rezek 

 

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Je to zkrátka auto pro řidiče – Přijde o kapličku   
+ Budí pozornost  
+ Chlapácka image  
+ Trakce 4x4     
+ STi doplňky mu sluší  

Technické parametry vozidla Subaru Levorg 1,6 GT-S Lineartronic:

Základní cena vozu

725 000 Kč

Motor

plochý čtyřválec, turbo

Uložení motoru

vpředu podél

Objem

1 600 cm3

Výkon

125 kW (170 koní) při 4 800 - 5 600 ot./min.  

Točivý moment

250 Nm při 1 800 - 4 800 ot./min.

Hmotnost

1 635 kg

Výkon/hmotnost

103 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

8,9 s

Max. rychlost

210 km/h

Převodovka

automatická, plynule měnitelný převod   

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba kombinovaná

7,1 l/100 km

Objem palivové nádrže

60 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

dvojité lichoběžníky

Rozměr pneumatik

225/45 R18

Délka

4 690 mm

Šířka

1 780 mm

Výška

1 485 mm

Rozvor náprav

2 650 mm

Objem zavazadlového prostoru 

522 l

Galerie

Komentáře