foto Driversweb.cz

Mini Countryman Cooper SD AT – minimax

Datum článku: 18.12.2014 | Autor textu: Martin Jánský

MAXI mini vypadá jako nesmysl, ale obchodně je to trefa do černého, zákazníci ho milují. Je to však skutečně dobré auto, nebo jen sází na pozlátko a módní trendy?

Zapomeňte na kapesní rozměry, geniální prostorové řešení a lidovou cenovku původního Mini, které po válce postavilo Anglii na kola. Obrodu téhle klasické značky uchopilo BMW po svém – dnes sází na módu a styl. A vydělávání peněz. A vzhledem k tomu, jak skvěle se jim daří, musí to nejspíš dělat dobře. Musíme jim ale uznat, že i přes takhle zásadní transformaci zůstala všechna Mini kvalitními a příjemně řidičskými auty.

Countryman je toho ukázkovým příkladem. I když se na něj po představení před čtyřmi lety zprvu snesla spousta kritiky za jeho maxi rozměry, zákazníci si ho oblíbili a jde skvěle na odbyt (zhruba 100 tisíc kusů ročně). Letos se dočkal decentního faceliftu zahrnujícího pár designových detailů (přední maska, světla, LED mlhovky), nové barvy laků (Starlight Blue, Midnight Grey a Jungle Green, kterou má testované auto) a nové polepy.

Žádných velkých změn se nedočkal ani interiér (lepší zvuková izolace, tmavší podbarvení budíků nebo chromované okruží výdechů klimatizace), ale on ani nic moc nepotřeboval. Pořád má klasicky roztomilý Mini styl (centrální rychloměr s velkým displejem a malý otáčkoměr nad volantem, letecké přepínače a ambientní osvětlení), je dostatečně ergonomický (pozici za volantem si najdete snadno, akorát se sedí na kratší nohy stejně jako v ostatních malých SUV) a použitelně prostorný (i dozadu si sedne dospělák a kufr má 350 l – to ujde na čtyřmetrové auto, ne?), ze všeho navíc dýchá kvalita zpracování odpovídající BMW.

Ještě mírnějšími změnami prošly motory, které jsou teď o pár deci úspornější, a Cooper S získal 5 koní navíc. My jsme však testovali Cooper SD s dvoulitrovým turbodieselem s výkonem 143 koní, což je tak akorát na rozhýbání Countrymana na stovku za 9,4 sekundy. Tohle číslo napovídá, že dynamika není nijak strhující, ale rozhodně to stačí na docela svižné tempo…

…které si opravdu užijete, protože Countryman skvěle jezdí a příjemně se řídí. Podvozek je sportovně lehce přituhlý, takže skvěle drží stopu a nechá se přesně vést. I díky pohonu všech kol ALL4 působí v zatáčce naprosto jistě, přidávání plynu pomáhá udržovat neutralitu, případně i mírně utáhnout stopu. I když si Countryman tak trochu hraje na velké SUV, za volantem vám přijde kompaktní a jezdí hbitě jako běžný hatchback, takže je dost velká zábava vrhat se s ním odvážně do zatáček.

  

Jen byste si možná přáli, abyste si koupili benzinového Coopera S, protože s Cooperem SD si moc zábavy neužijete. Dieselový motor i přes solidní výkonové parametry prostě nikdy nebude sportovní a dvoulitr v SD je navíc překvapivě docela hlučný a hrubý, neohromí ani nijak zázračnou spotřebou kolem sedmi litrů na sto. Situaci nezachraňuje ani pomalá automatická převodovka Steptronic (za příplatek 41 tisíc korun). Pokud tedy Countrymana kupujete manželce, která si ještě nezaslouží X5, je Cooper SD v automatu naprosto v pořádku, ale pokud ho chcete pro sebe, berte zábavnější a rychlejší Cooper S v manuálu (ALL4 je za skoro 47 tisíc drahý příplatek, ale skutečně ho oceníte, a to nejen v zimě) a ještě ušetříte nějakých 60 tisíc.

A tak jsme se propracovali k vydělávání peněz. Countryman Cooper SD ALL4 v automatu stojí přes 800 tisíc korun (náš kousek vyšel s příplatky dokonce na neuvěřitelný milion!). Ano, můžete oželet automat i čtyřkolku, ale pořád začínáte na 728 tisících, a to jste ještě nezabloudili do seznamu příplatkové výbavy plné lákavých položek (v mnoha případech naprosto nezbytných, BMW není nijak zvlášť štědré). Otázka je, jestli tedy opravdu potřebujete tu módu a styl tak nutně, abyste připláceli desítky tisíc nad obyčejnější, ale stejně prostorný, stejně praktický a stejně jezdící Golf. Za tyhle peníze už vlastně můžete mít Golf GTI/GTD. Ale pokud o Countrymanu uvažujete, tak si ho určitě můžete dovolit a nic jiného ani nechcete. Takové je kouzlo nových Mini. A radostná zpráva je, že i větší Countryman je v jádru tím samým skvělým a těžko neodolatelným Mini.

foto: Jiří Čermák

 

Technické parametry vozidla Mini Countryman Cooper SD ALL4 AT:

Stav vozu/rok výroby

nový/2014

Cena vozu

815 932 Kč

Hmotnost

1 425 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

nafta

Objem

1 998 cm3

Výkon 

105 kW (143 koní) při 4 000 ot/min

Výkon/hmotnost

100 koní/t

Točivý moment

305 Nm při 1 750 – 2 700 ot/min

Zrychlení 0−100 

9,4 s

Max. rychlost  

200 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

automatická

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba ve městě

7,2 l/100 km

Spotřeba mimo město

4,8 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

5,7 l/100 km

Objem palivové nádrže

47 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

multi-link

Rozměr pneumatik

205/55 R17

Délka

4 109 mm

Šířka

1 789 mm

Výška

1 561 mm

Rozvor náprav

2 595 mm

Objem zavazadlového prostoru

350 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Lákavé balení – Základní cena a příplatky   
+ Vynikající kabina – Hlučný motor
+ Dost prostorný na tak malé auto    – Pomalý automat
+ Vynikající podvozek  
+ Těžko odolatelný styl  

 

 

Mini Countryman SD

2,0d (143 koní)  

VW Golf GTD

2,0 TDI (184 koní)  

Mercedes- Benz GLA

200 CDI (136 koní)

Citroën DS4

2,0 HDi (160 koní) 

0-100 9,2 s

200 km/h

4,5 l/100km

0-100 7,5 s

230 km/h

4,2 l/100km

0-100 10,0 s

205 km/h

4,5 l/100km

0-100 8,6 s

212 km/h

4,9 l/100km

cena: 728 000 Kč

cena: 635 900 Kč

cena: 748 990 Kč

cena: 666 900 Kč

Galerie

Komentáře