foto Driversweb.cz

Zazimování – jak a proč zakonzervovat palivo?

Datum článku: 31.10.2019 | Autor textu: Matěj Slepička

Ať už zazimováváte sportovní auto, veterána, motorku nebo zahradní sekačku, vždy to s sebou zpravidla nese i nutnost zakonzervování zbývajícího paliva v nádrži. Nejčastějším doporučením, se kterým se setkáte je natankovat plnou nádrž vysokooktanového paliva. Což si dovolím tvrdit, že je v dnešní době již nedostatečně funkční přežitek a hned vysvětlím proč.

 

Voda v nádrži?

Základem tohoto tvrzení byl fakt, že v kovové nádrži plné paliva, není prostor pro kondenzaci vody a palivo ji tak ochrání před tvorbou povrchové rzi. Což je bohužel řešením jen „asi tak středně“, kondenzace vody v nádrži je totiž běžný jev a chtě, nechtě v nádrži po zazimování zkrátka v nějakém množství je.

Voda je přitom těžší než palivo, usazuje se tedy na dně nádrže, kde pak při dlouhém stání vytváří příznivé podmínky pro vznik mikroorganismů a kalů. Ty následně zanášejí palivové filtry, potrubí a vstřikovací trysky. A to je mimochem také hlavní důvod, proč první start vašeho stroje po dlouhé době, doprovází nepravidelný chod nebo dokonce zhasnutí motoru.

 

Biosložky i v N98

Dalším nepravdivým mýtem je fakt, že vysokooktanové palivo neobsahuje biosložky. V dnešní nové generaci paliv mají Natural 98 i 100 oktanová premiová paliva označení E5, dle normy tedy obsahují 5% BioEthanolu, který má větší tendence k vazbě vody a po delším než 90denním uskladnění rapidně ztrácí své vlastnosti.

Teoreticky by 90denní stálost paliva mohla k zazimování stačit, ovšem rovnou odečtěte dobu, po kterou palivo stojí uskladněné na vaší oblíbené pumpě. Zejména u čerpacích stanic s malou výtočí může být stálost Naturalu 98 problém již při tankování do vozu.

 

   . 

„Na vlastní kůži“

To jsou důvody, proč v redakci už půl roku testujeme přísady do paliva společnosti StarTron, které upravují vlastnosti bioethanolu a zabraňují rozkladu jeho složek až po dobu 2 let. Dá se říci, že enzymový princip přísady upravuje tyto vodní částice na submikronové, čímž zabraňuje korozivním vlastnostem a zároveň umožní jejich bezproblémový průchod spalováním.

Tuhle vlastnost přísady jsme si vyzkoušeli na „Ingid“, našem redakčním safety caru s motorem 1.9 SDI. Tohle auto jsme vzkřísili po půl roce stání a doprovázely jej velké problémy se startem motoru. V servisní historii tohoto vozu se problémy opakovaly i po výměně palivového filtru a žhavících svíček. Naše Ingrid začala startovat na všechny čtyři válce až nyní, po několika vyjetých nádržích s přísadou StarTron pro naftové motory.

Výrobce této přísady do paliva udává, že modifikací vazebních struktur molekul upravuje efektivitu hoření paliva o 15%, s čímž by měla samozřejně stoupnout účinnost motoru a spotřeba paliva poklesnout. Dlouhodobé využití přísad StarTron přitom neposouvá hodnoty paliva mimo předepsané normy, v tomto případě tedy přísada neškodí komponentům motoru.

Dlouhodobé používání přísad do paliva jsme měli možnost testovat na našem redakčním Subaru BRZ, kde bylo i při přesedání mezi stejnými vozy patrné živější pásmo nižších a středních otáček motoru.

Konkrétní vliv přísady na dlouhodobém využití stále ještě testujeme, nicméně už teď můžeme potvrdit, že přínos této enzymové přísady StarTron je nejcitelnější v těchto dvou případech:

  1. Při zazimování - zamezení degradace biosložek
  2. Při špatných startech – čištění palivové soustavy od karbonových usazenin a kalů + úprava vazebních kultur molekul zbytků již degradovaného paliva

Komentáře