foto Driversweb.cz

Subaru XV 2.0i eBoxer – „Nejlepší podvozek mezi crossovery“

Datum článku: 1.12.2020 | Autor textu: Matěj Slepička

Kdyby se v nějaké anketě hodnotily automobilové podvozky, tenhle v XV by si zasloužil titul „Nejlepší podvozek mezi crossovery“ za svou přesnost, jistotu, poddajnost a ještě by byl o parník před těmi ostatními. Pořád mám pocit, jako by před tím autem jezdil nějaký Subaru válec, který vyhlazuje všechny nerovnosti. Jenže, auto není jen o podvozku, člověku prostě musí zapadnout do života. Jak se tohle podaří XV s nejmodernější technikou eBoxer? Dobijte si baterky jdeme na to.

 

Pokud jste žádné Subaru nikdy nevlastnili, pak jako první musíte přijmout fakt, že tahle auta se nedají hodnotit podle parametrů v tabulce. A co hůř, jako nesubarista to auto nepochopíte ani během 10minutové jízdy, když si zkusíte objet blok a dvakrát vytočit motor. 

A stejně jako je tomu u Outbacku nebo Foresteru, tak také u XV musíte sednout za volant na trasách, které běžně jezdíte, a zažít ten pocit, jak tohle auto vyklidňuje dopravu. Jak si umí vybudovat efektivní plynulost na vlně točivého momentu hned nad volnoběhem nebo jak se s tím podvozkem zdají všechny nerovnosti a zatáčky menší, než jaké ve skutečnosti jsou. Jděte a ukecejte dealera, ať vám tohle auto půjčí domu, odprostěte se od zkoušení limitů přilnavosti a zkuste v něm najít tu pohodovou notu, ve které stejně trávíte většinu času za volantem.

 

Samozřejmě je to pořád Subaru, které umí precizně kráčet terénem i tam, kde byste si pěšky už dávno nabili pusu. Silniční podvozek sice neumí žádný dramatický úhel křížení náprav, ale nahrazuje ho chytrým vektorováním točivého momentu. Stačí stisknout tlačítko Xmode před řadičkou, středový diferenciál se našponuje a vektorováním pošlete výkon přesně tam, kam potřebujete.

Jakmile budete naladěni na tu správnou Subaru notu, pak vás bude zajímat technika eBoxer. Spotřeba jako benzin, výkon jako benzin a hmotnost vyšší, tak je to k něčemu, anebo není?  Kromě faktu, že tahle hybridní technologie umožnila návrat silnějšího motoru 2.0 l, tak mu dodala to nejzásadnější – točivý moment +66 Nm kdykoliv a kdekoliv. Pro terén, pro předjíždění, pro nízké otáčky, pro střední i pro ty nejvyšší. Na papíře to neuvidíte, protože je to krátkodobý boost, ale za volantem to ucítíte. Z XV se sice nestal trhač asfaltu, ale pro tuhle dnes omílanou plavbu na vlně točivého momentu je i malý elektromotor příjemnou podporou. Když se budete snažit, pojedete mezi 7-8l/100km a když ne, bude to o litr víc.

 

Jako bonus pak dostanete čistě elektrickou jízdu. Vyvoláte ji decelerací, a když opět lehce přidáte plyn, můžete nějakou chvíli efektivně a zcela tiše plachtit. Dalšími efektivními chvilkami pro EV režim je pak popojíždění v kolonách nebo parkování. Jak to funguje technicky, si můžete přečíst zde.

V městském režimu a na zakroucených okreskách je to plachtění na vlně točivého momentu skutečně uspokojující a přináší příjemný pocit. Kde se ale nenucenost v pohybu vytrácí, jsou kopcovité dálnice, a ty jsou u nás bohužel všechny. Tam přednosti bezstupňové převodovky střídají nevýhody, jelikož si převodovka v kopci vyptá své ideální otáčky někde v druhé půlce otáčkoměru a zapomene přitom, že simulovat řazení přeci umí. Celá posádka auta najednou zbystří a sleduje, co to jako řidič děláte za nebezpečný manévr, že to tak řve. Ale takové bylo XV vždy a ani elektromotor na tom nic nezměnil.

Když není hustá doprava, můžete jízdu uvolnit alespoň podporou jízdních asistentů EyeSight, které pořád patří mezi ty nejvyspělejší na trhu. Mají dokonce propracovanou i jakousi inteligenci, která třeba říká, že když přejíždíte z pruhu do pruhu při dojíždění auta, tak není potřeba zběsile brzdit. 

 

Hodně jsme se věnovali pocitu z řízení, ale bylo by nefér opomenout pocit z interiéru. Ani interiér totiž nejde hodnotit klasickými měřítky design, zpracování, infotainment. Tady jde zkrátka o pocit, a pokud jste vnímaví, tak se tady budete cítit zkrátka jinak než v zaběhlé konfekci. Velký dojem udělá nízká linie oken a minimum slepých úhlů ve výhledu. Všechny ovládací prvky vám padnou přesně do ruky, zabouchnutí dveří zní robustně, a když zacvaknete masivní sponu předpínače pásů, naživo ucítíte pocit bezpečí, které z toho auta sálá.

Subaru se za poslední desetiletí trochu změnilo, dospělo, zmoudřelo. Už není tolik o STičkách na televizních obrazovkách. XV, Forester ani Outback nikdy nebude auto, po kterém budou děti snít. Ale sní o nich jejich rodiče, kteří uvědomují, že pro svůj aktivní životní styl potřebují i stejně aktivního auto-parťáka. Nějakého, který jednoduše nepřišel ze světa tabulek a marketingových průzkumů.

Text & Foto: Matěj Slepička

 

Technické parametry vozidla Subaru XV 2,0i eBoxer:

Základní cena vozu

800 000 Kč

Motor

plochý čtyřválec + elektromotor

Uložení motoru

vpředu podél

Objem

1 995 cm3

Výkon Boxer

Výkon EV

110 kW (150 k) při 5 600 - 6 000 ot./min.

12,3kW (16,7k) od 1 ot/min

Točivý moment Boxer

Točivý moment EV

194 Nm při 4 000 ot./min.

66 Nm od 1 ot/min

Hmotnost

1 627 kg

Výkon/hmotnost

92 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

10,7 s

Max. rychlost  

193 km/h

Převodovka

automatická bezstupňová

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba kombinovaná

7,9 l/100 km WLTP

Objem palivové nádrže

63 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

dvojité lichoběžníky

Rozměr pneumatik

225/55 R18

Délka

4 465 mm

Šířka

1 800 mm

Výška

1 595 mm

Rozvor náprav

2 665 mm

Objem zavazadlového prostoru

385 l

Galerie

Komentáře