Datum článku: 6.3.2019 | Autor textu: Matěj Slepička
Jsou chvíle, kdy chce řidič od auta maximálně usnadnit řízení, a jedna taková nastala právě teď. Déšť se sněhem se chytá na dálnici a auta přede mnou přestávají být vidět. Subaru, pomoc!
Sníh na dálnici? No a?
Většina dnešních aut se v takové chvíli vzdá a odpojí všechny podpůrné systémy, přestože je v tu chvíli vlastně nejvíce potřebují. Námraza je totiž neúprosná, a jakmile se nachytá sníh na radar tempomatu, jednoduše odstaví svou funkci.
Subaru je ale známé tím, že technologie pojímá po svém a v případě EyeSight nevyužívá distanční radar, ale dvojici kamer za předním oknem, před kterými kmitají stěrače, takže mají výhled neustále zajištěný a dopravní situaci střeží s vámi. Kamery zvládají perfektně i orientaci v noci, jediné místo, kde jim dojde dech, je silná mlha. Pokud nevidíte vy, pak už samozřejmě nevidí ani kamery.
Zajímavé je, že jistota podvozku působí neprůstřelně i při souvislé vrstvě mokrého sněhu. A to i přes to, že už pohon dávno nestojí na základu samosvorného diferenciálu mezi nápravami, ale rozdělení výkonu řídí viskózní spojka a vektorování točivého momentu pomocí přibrzďování kol.
„4x4ing“
Vektorování točivého momentu si všimnete velmi rychle, v terénu stačí zvednuté Impreze i jedno kolo na povrchu s adhezí a stále se z průseru dostane. Při šplhání do kopců začne být výhodou i bezstupňová převodovka, se kterou jde dávkovat výkon tak přesně, že můžete s autem do kopce doslova kráčet. V podstatě i pohledem na světlou výšku auta zjistíte, že XV není žádné ořezávátko a jeho 22 cm předčí i kdejaký off-road.
Je dobré vědět, že extrémní podmínky auto zvládne, ale upřímně, většinu času všichni trávíme stejně na asfaltu cestováním do práce, školky, za rodinou nebo na služební cesty. V téhle oblasti Imprezu i XV oslabily regule Evropské unie, kvůli kterým zbyl v nabídce jen atmosférický motor 1.6i se 114 koňmi. Stačí to ale na 1 483 kg těžké SUV?
1.6i, stačí to? Kdy nám EU vrátí 2.0i?
XVčko bylo i se silnějším 2.0i motorem auto, které vždycky těžilo spíše z geniálního podvozku. Ten oplývá nezvyklou poddajností, přitom se ale umí zakousnout s vervou malého hatchbacku a držet v oblouku s minimálním pocitovým náklonem.
Je to přesně ten typ auta, se kterým se rozhodnete prostě nebrzdit přes kruhový objezd a prolétnout jej jen s drobným přenosem hmoty doprava, přes dlážděný apex doleva a zpátky doprava. Bylo by sice ještě lepší odjet z takové situace se zátahem silného motoru, ale taková možnost u XV zkrátka není, respektive zatím není.
Subaru má totiž v očekávání mild-hybridní technologii, která vrátí 2.0i zpátky do hry. Naštěstí pro XV ale k městským přesunům stačí i 1.6i, která se umí opřít o krátké převodové poměry a překvapit nadšením pro akční starty od semaforů.
Na okreskách už vás malý objem nutí zvolnit tempo a raději vyhlížet spotřebu pod 7 l/100 km než dolovat výkon z konce otáčkoměru na každé předjíždění. Dálničních 130 km/h se jeví jako ideální dálniční tempo a udržení 160 km/h je pak už na hranici možností motoru.
Soužití s autem ale není jen o jízdních asistentech, motoru a podvozku. V Subaru přijdete na to, že se vám to auto z nějakého důvodu prostě snadno používá. Zjistíte, že nastupování do auta může být jednodušší, pokud mají dveře široký úhel otevírání. Zjistíte, že se vám auto líp řídí, pokud je z něj perfektní výhled a situaci už nekazí ani setkání s infotainmentem, jako tomu bylo ve starších Subaru.
XV je auto, které vám příjemně zapadne do života a jeho jedinou slabinou je absence silnějšího motoru. Těšíme se, až mild-hybridní technologie vrátí 2.0i zpátky do hry, ani ne tak pro tu technologii jako spíš proto, že silnější motor k takhle geniálnímu podvozku zkrátka sedí.
Text: Matěj Slepička l Foto: Robin Rezek
Technické parametry vozidla Subaru XV 1.6i:
Základní cena vozu |
|
Motor |
čtyřválec boxer |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1600 cm3 |
Výkon |
84 kW (114 koní) při 6 200 ot./min. |
Točivý moment |
150 Nm při 3 600 ot./min. |
Hmotnost |
1 483 kg |
Výkon/hmotnost |
76 koní/t |
Zrychlení 0−100 |
13,9 s |
Max. rychlost |
173 km/h |
Převodovka |
CVT |
Poháněná kola |
všechna čtyři |
Spotřeba ve městě |
8,5 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
5,9 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
6,9 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
63 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
Dvojité lichoběžníky |
Rozměr pneumatik |
225/60 R17 99H, 7J x 17 ET +55 |
Délka |
4 465 mm |
Šířka |
1 800 mm |
Výška |
1 595 mm |
Rozvor náprav |
2 665 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
385 l |
13.2.2018 DW VLOG #02 – představení Subaru XV
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ použitelnost systému EyeSight | – absence silnějších motorů |
+ terénní schopnosti | – absence volby převodovky |
+ praktičnost | |
+ Pocit bezpečnosti |