foto Driversweb.cz

Škoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG – český sen

Datum článku: 9.10.2013 | Autor textu: Martin Jánský

Možná si s sebou nese špatný cejch, ale přesto je to v jádru skvělé auto. Nahlédněte do jejího nitra a poznejte pravdu – chcete ji. Připojte se k temné straně...

Američani touží po mamutích SUV s gigantickými V8, které jediné pojmou a uvezou jejich tlusté zadky, Němci po nudných krabicích, co drtí 250 km/h na Autobahnu, aby si zajistili rychlý postup napříč Evropou, Francouzi po prostorných bublinách, ze kterých odpadávají díly, protože v duchu komunismu všechno patří všem a rádi se o své věci podělí, a Italové po čemkoliv krásném, na co se budou s láskou dívat, až se budou líně povalovat na stráni u krajnice a čekat na odtahovku. My, skromní a pracovití Češi, máme rádi skromná a pracovitá auta, proto se Octavia Combi TDI, nenápadné, úsporné auto s obrovským kufrem, stala v tuzemsku takovým hitem.

Spojení Octavie a TDI působí tak neuvěřitelně přirozeně, jako by se pro sebe narodily. Přiznejme si však, že to bylo hlavně proto, že dosud neměla opravdu použitelný benzinový motor – 1,8 turbo 20V žrala nesmysl a dýchavičná atmosféra 1,6 byla jen pro zoufalce. TDI spolehlivě fungovalo v předchozích dvou generacích a funguje i teď. Pořád „to táhne vocpodu jak kráva, vole, a jezdí za pět“. K čemu sportovní auto? Klidně můžete dál na každé křižovatce protáčet gumy, předjíždět až těsně před horizontem a na dálnici ve 160 vyblikávat baworáky jako každý slušný majitel Octavie.

Ale teď vážně – solidní porce 150 koní a 320 Nm bude stačit všem, zvlášť proto, že motor nemá problém nechat se prohánět otáčkoměrem a přitom se ochotně sbírá už od tisíce otáček a rád se povaluje v úsporném pásmu do dvou tisíc bez přehnaného dunění. Netrpí náhlými erupcemi síly, přísun krouťáku je daleko lineárnější a čitelnější, a dokonce rachtá o poznání méně než u minulé generace. Ano, pořád působí trochu hrubě, ale celkově je nové dvoulitrové TDI daleko dospělejším motorem.

Dvouspojkový automat DSG by té úspornosti a dostupnosti výkonu měl díky žonglování s rychlostmi jen a jen prospívat. A skutečně, vždy vystaví správnou rychlost pro urgentní odpich, ani se nebojí držet otáčky jen lehce nad volnoběhem pro nižší spotřebu. V Eco režimu dokonce i sám vyřazuje na neutrál (a dokonce i palubní počítač prudí, abyste si znovu zapnuli stop/start nebo zavřeli okna kvůli odporu vzduchu), což je moc příjemná úsporná vlastnost, pokud se s ní naučíte správně pracovat. Je to pak podobně zábavná hra na čtení silnice a situace jako s rekuperací u hybridů (zkuste to a uvidíte, že vás to taky chytne).

Na druhou stranu je znát, že tahle verze DSG není ta nejmodernější – má jen šest rychlostí (paradoxně všechny ostatní motorizace – 1,4 TSI, 1,8 TSI a 1,6 TDI – jich mají sedm), kouskuje zátah, který by u běžného automatu byl jednolitý, neřadí dost svižně a občas reaguje trochu zmateně. Neurazí to, ale za příplatek 50 tisíc by to mělo být lepší. Klidně ušetřete a zůstaňte u manuálu – je klikací, má normálně seřazené a dlouhé rychlosti (ne jako u dvojkové Octy, kde stačila dvojka, čtyřka a šestka) a budete víc cítit, že skutečně řídíte. A řídit trojkovou Octavii není vůbec špatný zážitek…

Jasně, trojkové BMW nebo Mazda6 jsou někde jinde, ale oproti dvojce poskočila nová Octavia o světelné roky kupředu. Lépe se v ní sedí, auto víc spolupracuje, je obratnější a ochotnější. Zkrátka funguje méně jako loď a víc jako auto. Moderní konstrukce znamená váhu pouhých 1367 kilo (z nichž 20 přidává DSG, 1,2 TSI dokonce váží už 1250 kg, 1,4 TSI 1270 kg), což je minimálně o metrák méně než nejbližší konkurence. A to se musí někde projevit. Třeba na tom, jak podvozek snadno pohlcuje hrboly a výmoly v silnici. Třeba tak, že ladně proklouzne zatáčkou a snadno mění směr, tedy že nejede už jen po čumáku za motorem, ale nechá se přesně vést tam, kam jí ukážete volantem. Prostě se s ní nemusíte prát. Řízení dvojky bylo spíš frustrací, nová Octavia je však za volantem hodně uspokojivá.

    

Když už jsme vyřešili to nejdůležitější, tedy jak to jezdí, můžeme se vrhnout na nudná témata, která členy fanklubu Octavií Combi TDI zajímají nejvíc. Zaprvé spotřeba. Původní PD v téhle disciplíně excelovaly, první CR spotřebu snad o litr zhoršily, ale král je zpátky – s novým motorem (a přidanou lehkostí) se dá velmi snadno jezdit do pěti litrů, v klasickém „TDI powaaa“ módu jste v tom do šesti. Velmi uspokojivé.

  

A teď se můžeme vrhnout na kufr. Je OBROVSKÝ! 610 litrů jste nedávno sehnali jen v dodávce nebo Mercedesu E, do kterého se snad vešla i rakev s nebožtíkem. Kufr ale není jen větší, má i spoustu praktických přihrádek, zarážek, úchytů a háčků, takže uspokojí rodinné typy i nadšené stěhováky. Ještě důležitější je, že povyrostl také prostor na zadních sedačkách (který byl u minulé generace hodně omezený), kde se teď může i dospělák velmi pohodlně rozvalit. Vnitřní prostor nové Octavie je skutečně nadstandardní.

Značný posun zaznamenal i seznam základní a příplatkové výbavy. Vyhřívané čelní sklo, hill-holder, vyhřívání předních i zadních sedaček, víko kufru v elektrice, natáčecí bi-xenony, automatická světla s přepínáním dálkových, moderní navigace, sledování dopravních značek, sledování jízdních pruhů, adaptivní tempomat a nálož bezpečnostních systémů, o kterých ani nevíte, a přesto nad vámi neustále drží ochrannou ruku. Příjemně praktickým vylepšením je parkovací asistent, který teď dokáže díky senzorům na boku nárazníků sledovat situaci nejen vpředu a vzadu, ale i po stranách (parkovací kamera snad taky brzy dorazí do nabídky). Uf, ten seznam je skoro nekonečný a dělá z Octavie momentálně snad nejlépe vybavené auto své třídy. Jasně, většina z toho je za příplatek a v řadě případů dokonce za nemalý, ale vzhledem k přátelským základním cenám se s těmi pár věcmi, které skutečně potřebujete, dá Octavia Combi pořídit za docela rozumný peníz.

Nenosí se to, ale nám se nová Octavia Combi TDI moc líbila. Ne tím zaslepeným stylem „nejlepší auto na světě“. Prostě jen objektivně oceňujeme, že je nové auto prostornější, kvalitnější, vybavenější, efektivnější, a dokonce je i lehčí a lépe se řídí. Je prostě po všech stránkách lepší. Octavia dospěla a s ní dospívá i český sen – nejde už o tu nízkou maloměšťáckost, je více sebevědomý a světový. Ano, pocitově je Mazda6 nebo Mondeo pořád o krok dál, ale uživatelsky to už není vůbec tak přesvědčivé, o pohledu do ceníku ani nemluvě. Octavia se nabízí s širokou paletou motorů, díky tomu startuje na dost nízké částce, aby uspokojila základní potřeby, a přitom ti náročnější si ji mohou napěchovat výbavou až po strop, který může být skleněný, panoramatický a v elektrice. Důležité také je, že TDI už není jedinou volbou – všechna TSI jsou neméně dobré motory. Zkrátka máte v mnoha směrech na výběr, ale výběrem Octavie Combi chybu skutečně neuděláte.

foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Škoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG:

Stav vozu/rok výroby

nový/2013

Cena vozu

624 900 Kč

Hmotnost

1 367 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

nafta

Objem

1 968 cm3

Výkon

110 kW (150 koní) při 3 500 – 4 000 ot./min.

Výkon/hmotnost

109 koní/t

Točivý moment

320 Nm v 1 750 – 3 000 ot./min.

Zrychlení 0−100 

8,7 s

Max. rychlost  

213 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

automatická dvouspojková

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

4,5 l/100 km

Spotřeba ve městě

5,4 l/100 km

Spotřeba mimo město

4,1 l/100 km

Objem palivové nádrže

50 l

Zavěšení přední nápravy

MacPherson, zkrutný stabilizátor

Zavěšení zadní nápravy

vlečená ramena

Rozměr pneumatik

205/55 R16

Délka

4 659 mm

Šířka

1 814 mm

Výška

1 465 mm

Rozvor náprav

2 680 mm

Objem zavazadlového prostoru

610 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Prostor a praktičnost – Zastaralá verze DSG
+ Uspokojivě se řídí – Archaická grafika displejů  
+ Nízká hmotnost  
+ Síla a úspornost motoru    

 

 

Škoda Octavia Combi DSG

2,0 TDI (150 koní)  

Ford Mondeo kombi DCT

2,0 Duratorq (140 koní)  

Mazda6 wagon A/T

2,2 SKY-D (150 koní)

VW Passat Variant DSG   

2,0 TDI (140 koní)  

0-100 8,7 s

213 km/h

4,5 l/100km

0-100 10,4 s

 200 km/h

5,6 l/100km

0-10010,0 s

202 km/h

4,9 l/100km

0-100 10,0 s

 208 km/h

5,2 l/100km

cena: 624 900 Kč

cena: 679 990 Kč

cena:  719 900 Kč

cena:  792 900 Kč

Galerie

Komentáře