foto Driversweb.cz

Mazda6 2.2 SkyActiv-D – diesely chytají druhý dech

Datum článku: 16.12.2018 | Autor textu: Matěj Slepička

Mazda6 byla ve své třídě vždycky tou nejřidičtější volbou. Nebývala to ale volba bez dilematu. Od dob 2.3 DISI MPS totiž „šestce“ chybí silné benzinové motory. U takhle nadšeného auta jste tedy museli sáhnout buďto po klapající naftě, anebo po otáčkách hladovějícímu benzínu. Co na tom mění nedávný facelift? Dost zásadní věci!

Se skvělými zprávami nebudu dlouho otálet a řeknu rovnou, že poddajnost na nerovnostech a výjimečná ovladatelnost Mazdě6 zůstala v plné míře a vy tak můžete projíždět zatáčky stejně lehkonoze, jako byste seděli v malém hatchbacku zlaté éry 90 let. Je opravdu nevídané, že i takhle velký koráb dokážete přinutit ke kontrolovanému odstavení zádi a utažení oblouku.

 

To řidičské nadšení navíc umocňuje fakt, že pozice za volantem je navržena až učebnicově správně. Při základním úchopu volantu rychle zjistíte, že loketní a dveřní opěrka přesně padne pod vaše lokty a na přeřazení vám pak stačí jen pohyb předloktím. Díky tomu máte za volantem pozici, ze které nebudete unaveni ani na dlouhé cestě a zároveň budete mít auto v každé situaci pod kontrolou. Interiér navíc s faceliftem výrazně dospěl. Působí minimalističtěji a mezi materiály se teď objevují i lesklé plochy tlačítek nebo třeba kůže na palubce.

 

To zásadní se ale s faceliftem odehrálo pod kapotou. Bohužel teď nemám namysli motor 2.5 turbo, na ten si v Evropě ještě budeme muset počkat. Mám na mysli motor 2.2 SkyActiv-D, který je teď podle mě do Mazdy6 tou nejlepší volbou. A hned vám prozradím proč.

Aktuální benzinové motory z nabídky jsou sice sametově jemné a technologicky pokrokové, ale zkrátka nemají dostatek krouťáku, aby držely krok s dopravou dostatečně nenuceně. I sám tempomat se v kombinaci s benzinem často dožaduje podřazení rovnou o dvě rychlosti. Vývojářům v Mazdě se ale povedl tak trochu husarský kousek a namísto přifouknutých tichých benzinů nám do Evropy jednoduše nadělili naprosto tichou naftu.

 

A když říkám naprosto tichou, tak mám skutečně na mysli něco, co v běžném tempu není hlasitější než benzinová alternativa. 2.2 SkyActiv-D je bez diskuze ta nejtišší čtyřválcová nafta na trhu a svůj vznětový zvukový charakter dobrovolně přizná jen ve dvou situacích. Ta první nastává při studeném startu a druhá při plném tahu a vytáčení k hranici 4 000 ot./min.

Kromě zvuku jsou samozřejmě utlumené i vibrace, a to natolik, že auto neprotestuje ani v otáčkách těsně nad volnoběhem. Když to celé shrnu, máte před sebou naftu bez jejích největších nevýhod, pořád ale s tou největší předností. Mám za sebou 1200 km cestování, z větší části dálničních, a spotřeba se ustálila na hodnotě 5,3 l, což je na tak velké auto oslnivé číslo.

 

Nutno podotknout, že naftových 150 koní z Mazdy6 nedělá žádnou velkou střelu, nicméně 184 koní dostanete až o dvě výbavové úrovně výše s příplatkem 133 500 Kč. Příjemnější verzí se mi jeví manuální převodovka, se kterou zvládnete fungovat ve výrazně nižších otáčkách, než to umí kombinace nafty s automatem. Má to celé jen jednu nevýhodu, a tou je limitující funkce adaptivního tempomatu.

Ten totiž dostanete automaticky i k základní výbavě a jeho ovládání v kombinaci s manuální převodovkou je tak trochu bizarní. Zrychlení samozřejmě přerušíte řazením, po uvolnění spojky ale samo pokračuje.

 

Nicméně nemůžu se zbavit dojmu, že namísto adaptivity tempomatu by se v základním balíčku výbavy lépe vyjímala zadní parkovací kamera nebo alespoň senzory. Kromě radaru vpředu šestka umí aktivně vystřeďovat v jízdním pruhu, ovládat dálková světla, stěrače nebo třeba potemnit zrcátko. Jediné, co by vám kromě parkovacích senzorů v základní výbavě mohlo chybět, jsou fullLED světla, nicméně jde spíš o designový deficit než o světelný výkon, ten je dostatečný.

 

Mazda6 si s faceliftem zachovala své kořeny a doplnila je o dávku dospělosti. Motor 2.2d je skvělou volbou pro cestovní auto, se kterým plánujete jezdit velkou porci kilometrů, pokud ale celý týden jezdíte sdílenou dopravou a o víkendu máte dostatek času nikam nespěchat, tak bude pořád lepší benzinová varianta, na kterou se podíváme příště.

Foto/Video: Jakub Fichtner Text: Matěj Slepička

 

Technické parametry vozidla Mazda6 2,2 SkyActiv-D kombi:

Základní cena vozu

766 400 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbodiesel

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

2 191 cm3

Výkon

110 kW (150 koní) při 4 500 ot./min.

Točivý moment

380 Nm při 1 800 - 2 600 ot./min.

Hmotnost

1 514 kg

Výkon/hmotnost

99 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

10,0 s

Max. rychlost  

211 km/h

Převodovka

manuální, 6 rychlostí

Poháněná kola

všechna čtyři prostřednictvím elektronické mezinápravové spojky  

Spotřeba ve městě

5,1 l/100 km

Spotřeba mimo město 

4,0 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

4,4 l/100 km

Objem palivové nádrže

62 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové zavěšení

Rozměr pneumatik

225/55 R17

Délka

4 805 mm

Šířka

1 840 mm

Výška

1 480 mm

Rozvor náprav

2 750 mm

Objem zavazadlového prostoru

522 l

 

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Tichý motor – chybějící parkovací senzory v základním balíčku výbavy
+ Skvěle se řídí – asistent dálkových světel občas oslňuje ostatní
+ Nastavení podvozku    
+ Má teď moderní interiér  
+ Pořád má lehkonohý podvozek   


 

Galerie

Komentáře