foto Driversweb.cz

JetSurf – první jízdy, první pády a představení verze Electric

Datum článku: 12.6.2020 | Autor textu: Matěj Slepička

V automobilovém světě začíná být čím dál těžší najít nějaké poslední zbytky automobilové zábavy. Postupně z nabídky nových aut vymírají analogová auta, která se ještě musela řídit, a ta nová digitální jsou sice rychlá, ale znějí synteticky, řízení bývá odtažité, k tomu ještě navíc houstne doprava a zážitky z řízení začínají být pomalu vzácnost.

Doposud byl svět motorek ještě dost punk, ale od 10. 6. už na vybrané silnice v Rakousku nemůžete s hlučnější motorkou než 95 dB. V Německu zase spolková rada navrhla úplný zákaz jízdy motocyklů v neděli. Svět se zkrátka mění a řidičská zábava s ním. Pokud i vy patříte k těm, kteří si umí užít řízení čehokoliv motorizovaného, pak určitě nepřehlédněte tohle rychlé a zběsilé= prkno.

 

JetSurf

JetSurf je lehký motorizovaný surf, který tím pádem nepotřebuje vlnu, aby se sám pohyboval. Jde o výrobek z České republiky (výroba je nedaleko Brna), který ale slaví úspěchy po celém světě. Celý surf váží zhruba 18 kg, takže jej zvládnete dát na vodu jednoduše sami. Uvnitř najdete benzinový motor se 100 cc dvoutaktním jednoválcem. Což už v dnešní době nezní úplně vábně, ale věřte, že funguje naprosto skvěle. Svých 15 koní umí surf přetavit v rychlost cca 55 km/h. A to už je na vodě sakra velký fofr. Novinkou je i podobně výkonná, ale znatelně těžší elektrická verze. Ta umí jezdit zhruba 40 min. na jedno nabití s doba dobíjení je pak zhruba 2 hod.

 

Patentované sání vzduchu 

Chlapi z JetSurfu vyprávějí, že mají patentovaný speciální systém přepážek, kudy benzinová verze saje vzduch, aby se do motoru nedostala voda. V praxi to skutečně funguje ­– Při seznamování se surfem jsem jej měl několikrát dostal pod vodou, ale ani jednou se nezadusil. Ovládání zátahu a starovnání pak probíhá přes rukojeť, ve které je plyn umístěný podobně jako u RC autíček. Samotné spuštění motoru pak funguje zasunutím magnetického čepu z náramku.

 

První jízda

První pokus o postavení do strapů mi trvá asi 5 minut. Nejdříve na surf nalézám špatně, nořim příď a po přidání plynu mizí surf pod vodu jako ponorka. Přirozenost ale velí nasedat zezadu a co nejdříve přidávat plyn. Čím je totiž prkno rychlejší, tím je i stabilnější. Rychlost prkna pak vytvoří tolik stability, že si po chvilce trouchám přejít do kleče a postupně stoupnout do strapů. Když pak poprvé zkouším zrychlit a přejít do skluzu, pád je samozřejmě nevyhnutelný. V tu chvíli pak motor JetSurfu sám zhasíná a čeká, až k němu doplavu. 

Po několika minutách pádů a nalézání je má fyzička u konce, jdu se vydýchat a zkusit model Race. Ačkoliv bych nikdy neřekl, že to budu schopný poznat, tak je citelný rozdíl v ochotě zatáčení a v bordelu, který dělá výfuk. Tady bych rád podotkl, že mi dvoutaktní motor do prvního svezení připadal zoufale neaktuální, ale jakmile na tom surfu stojíte, tak rachot spalovacího motoru umocňuje celý zážitek. 

 

JetSurf electric

Na poslední svezení jsem chtěl zkusit zbrusu novou elektrickou verzi, na kterou jsem od začátku dne sázel jako na tu nejzajímavější. Přeci jen do té dnešní doby zapadá elektro pohon lépe než dvoutaktní benzin. Ale ona ta technologie zkrátka není pro každého. Jen baterie váží stejně jako celý benzinový surf, takže hmotnost i její rozložení více na předek je tady určitě znát. 

Druhá věc je pak výdrž baterie zhruba na 30 min. jízdy, což v praxi znamená, že potřebujete vlastnit alespoň dvě baterie. Jízda samotná se od benzinového motoru taky liší. Vysoký točivý moment elektromotoru v podstatě znamená okamžitou změnu otáček na jakýkoliv sebemenší povel a samozřejmě také minimální setrvačnost, tedy i okamžitý pokles. Než tedy získáte cit v ručce, je ta jízda trochu kostrbatá. I samotný chod turbíny přitom hluk vydává, takže nečekejte zcela tichou jízdu. Asi jste dobře pochopili, že benzinový pohon mě vedle elektro verze dost překvapil a zdá se být pořád tou všestranější volbou. 

 

Kde se dá jezdit?

Důležitou otázkou je, kde můžete s JetSurfem jezdit. Legislativně po ČR platí zákon, podle kterého se oficiálněnesmí jezdit ve skluzu. To je bohužel v podstatě princip jízdy na JetSurfu, takže do práce na něm z Pražského Smíchova do Holešovic nejspíš jezdit nebudete. Výjimkou jsou vyznačená místa pro sportovní účely, mezi která patří samozřejmě všechny JetSurf arény, Orlík, Slapy, Prýgl a několik dalších míst. Výrazně jiná situace je pak na otevřeném moři, kde už vás limituje jen vaše fyzička. Proto vznikla i expediční verze JetSurfu s externím kanistrem a prodlouženým dojezdem na 200 km.

Pokud v sobě máte závodního ducha, můžete se přihlásit do jednoho z JetSurf závodů. Klasická slalomová trať je vyskládaná z bojek, do seriálů JetSurf závodů ale nově přibyl i vytrvalostní závod na 160 km.

 

JetSurf Sport 199 900 Kč
JetSurf Adventure DFI 249 000 Kč
JetSurf Adventure Plus 279 000 Kč
JetSurf Race DFI 279 000 Kč
JetSurf RaceTitanium 299 000 Kč
JetSurf Electric 269 000 Kč

kompletní info najdete na: www.jetsurf.com

Galerie

Komentáře