foto Driversweb.cz

IAA Frankfurt očima Driverswebu – část III, Asie

Datum článku: 15.9.2011 | Autor textu: Martin Jánský

I automobilky z Japonska a Koreje si připravily do Frankfurtu pořádnou porci překvapení a zajímavých aut.

Neminuli jste první a druhý díl našeho miniseriálu z Frankfurtu?

 

O co jsou japonské automobilky umírněnější, o to víc do toho korejci šlapou. Přestože to mají z dálného Východu docela daleko, bylo na autosalonu poměrně dost asijských novinářů. Není divu, když právě v Evropě se automobilky rozhodly premiérově uvést některé důležité koncepty a nové modely. Zajímavé bylo, jak neasijsky se značky prezentovaly. Skoro bych řekl, že to bylo na škodu, protože právě ten odlišný duch jejich aut je tak přitažlivý, mohlo se to snadno projevit i na odlišnosti jejich expozic. Ale někteří Evropané to prý nemají moc rádi, chápete...

 

Kia

Důkazem ambic korejského konsorcia Hyundai-Kia je neuvěřitelný koncept sedanu GT od Kie.

Už svým ohromujícím designem vám vyrazí dech, pak si přečtete informace o pohonu zadních kol a osmiválci pod kapotou a oněmíte. CLS i A7 najednou vypadjí hrozně obyčejně a fádně.

Má ale proti Mercedesu nebo Audi šanci, když má na kapotě znáček Kia? Dnes možná ne, ale se zarputilostí Korejců, která je snad ještě výraznější, než u Japonců, to může za pár let přijít.

V detailech na přídi nelze nevidět Aston One-77. A to je pro Kiu velká, ale opravdu VELKÁ pocta!

Při pohledu na záď mi právě vyskočila vzpomínka na Mazdu RX-7. Jen bez křídla. GT je jako celek jednoduše skvostné.

Sebevražedné dveře patří k dobým způsobům vyšší společnosti. Tady jsou navíc bezrámové. Což je cool. Sedačky vypadají báječně a pohodlně. Jejich štíhlé, prohnuté a zaoblené linie krásně ladí s elegancí celého auta, zapuštění zadní sedaček do interiéru je už čisté umělecké dílo.

Ale zpátky na zem. Nebo ne? Kia už dokázala vyvinout i hybridní ústrojí, které se představilo v dalším nádherném autě jménem Optima.

Za takhle krásnou záď by se nemusel stydět ani Jaguar XF. Snad se Optima dostane brzy i na český trh, vypadá totiž skutečně báječně.

Tak ještě víc na zem, tady je nové Rio, které právě začíná útočit na trh ovládaný Fabií. Má proti ní šanci?

Rozhodně ano! Jsme sice velcí patrioti, ale s agresivní cenovou politikou Kie a typickou předražeností Škodovek v Česku by si mohlo Rio urvat velkou část trhu.

Fabie navíc pomalu, ale jistě stárne, a Rio má tak svěží a neokoukaný design, že se určitě bude líbit. Zepředu i zezadu. A vlastně i uvnitř.

Pořád jsou k vidění nějaké ty kompromisy v materiálech, ale to ve třídě, kde rozhoduje právě cena, není s podivem. Pořád je ale vnímaná kvalita a celková přitažlivost interiéru o řád výš oproti dnešní Fabii, jejíž interiér by vás přiměl utíkat daleko, daleko, a snad i emigrovat, jen abyste se mu vyhnuli.

Angažovat Petera Schreyera jako hlavu designu byl brilantní krok. Kia mu navíc dala volnou ruku a jeho výtvory vypadají prostě skvěle. Od Kie se máme ještě hodně na co těšit!

 

Hyundai

Když říkám A, musím říci i B, takže se v rychlosti podíváme na stánek Hyundai, který přivezl dvě důležité novinky. A špatná zpráva je, že jsem veledůležitý nový i30 minul, ostudně jsem na něj zapomněl. Na druhou stranu mohu nabídnout alespoň fotky neméně důležitého modelu i40. Tentokrát ale v sedanu.

Půl roku po uvedení kombíku, který Hyundai pro svůj úspěch na trhu považoval za důležitější, přichází i varianta sedan, která dostala také velmi povedenou záď. Jeho siluetu si snadno spletete s Mondeem. Náhoda?

Jestli se vám líbí víc kombi nebo sedan je otázka čistě osobních preferencí. Důležitější je to, že obě varianty i40 vypadají lákavě a mohou se směle postavit čemukoliv od VW, Fordu nebo Peugeotu.

 

Toyota

Ale teď už vzhůru do Japonska a byla by pitomost začít jiným autem, než tím nejnadšeněji očekávaným.

FT-86 se představila s novým lakem a stále zatmavenou kabinou bez interiéru. Přiznám se, že mě zprvu tolik nedojímala, ale když jsem ji teď konečně viděl naživo, naprosto mě dostala. Fotky jí ubírají hodně vizuálního dramatu a instantní přitažlivosti.

LED radlice vpředu má své příznivce i odpůrce, nicméně v téhle barvě zapadá do přídě výrazně lépe, než v černém laku. Má moc vysokou kabinu oproti pontonu karoserie? Na fotkách možná, v reálu ne.

Záď je nádherná a má vše, co by kdo mohl potřebovat - výrazná světla, decentní, ale nepřehléhnutelné křídlo, a vrcholem všeho jsou dvě krásné koncovky výfuku vedle difuzoru uprostřed. Vzhledem k tomu, že je to Toyota, hádám, že difuzor bude funkční a nej designový prvek.

Parádní jsou také průduchy za předními koly, samotná kola a špičatá příď.

No, prostě se už absolutně nemůžeme všichni doškat, tak proč nás sakra tak napínají?! Jsem si jist, že se bude i skvěle řídit (proto to představení sériovky tak dlouho trvá) a nejen my, petrolheadi, ale i široká tuningová komunita ji bude naprosto milovat.

 

Suzuki

Suzuki nás moc často lákavými novinkami nezahrne, ale tentokrát se jí věnovat budeme, protože se na stánku objevila sériová podoba Swiftu Sport, naděje všech teenagerů snících o prvním sportovním autě.

Vypadá dobře?

Tak pozor, protože tohle ještě není on! Tohle je jen X-Site paket na standardní Swift. Něco jako edice Monte Carlo pro Škodovku. Ano, mě to na první pohled taky zmátlo. Pravý Swift Sport byl schovaný o kousek dál.

Vypadá také dost nenápadně, žádný výrazný bodykit, což je skoro škoda. Nicméně Sport není primárně o vzhledu, ale o jízdě. Bude nová generace stejně dobrá, jako ta minulá? Nebo ještě lepší?

Díky dvojici koncovek si Sport zezadu nespletete. Ale ta černá kola dělají u paketu X-Site hodně. Docela bych je chtěl i na Sportu, šlo by to?

Kizashi nebylo centrem pozornosti diváků a není ani centrem pozornosti zákazníků, což je velká škoda, protože jde o mimořádně pohledné auto.

 

Honda

Nový Civic hýbe světem. Líbí se vám nebo ho už nesnášíte?

Honda se odvážila a dala Civicu pořádně kontroverzní design. Pomůže to konečně rozvířit kolem Hondy emoce a přitáhnout nové zákazníky? Pokud možno jiné než lidi na 50 let? Snad ano, ale viděl jsem, jak nadšeně si ji prohlíží starší japonský pár, takže mám jisté pochybnosti.

Záď je podobně výrazná jako příď. Civic si určitě s jiným autem nespletete.

A nespletete si ho ani v interiéru, který připomíná raketoplán. Materiály tradičně japonsky slabší, ale nic, co by vás přimělo utéct k jiné značce.

Důležité je, že po technické stránce bude Civic zase perfektní, konstruktéři dokonce zakrytovali celý podvozek, aby zlepšili spotřebu a snížili aerodynamický odpor.

Ale víceprvková zadní náprava nám pořád chybí. Nicméně ostrá verze Type-R se už připravuje a zase se mluví o tom, že bude nástupce NSX. To jsem zvědavý!

 

Mazda

Nejdůležitější novinkou Mazdy byl menší crossover CX-5.

Významná je hned ze dvou důvodů, jednak jde o útok Mazdy na velmi lukrativní, ale už velmi naplněný trh "městských SUV", druhak jde o první model postavený na principech a technologiích SkyActiv.

Od SkyActiv si Mazda hodně slibuje, ale hodně si od ní slibujeme i my, protože každá cesta, jak snižovat váhu aut, je dobrá a my ji kvitujeme. SkyActiv navíc znamená i komplexní optimalizaci celého auta, všech vnitřních systémů. Tahle důslednost a péče o detail je také inspirativní. Očekávám, že tomuhle trendu v budoucnu podlehne více automobilek.

Co se CX-5 týče, boční silueta postrádá výraznější detaily. Celek vypadá opravdu pěkně, ale chybí tomu něco, co by vás přimělo říci: "Tyyyyjo, tak tohle ano." Velmi decentní, velmi elegantní, ale nevystupuje dost z řady. Škoda. Chybí mi designový jazyk Nagare, nový KODO je snad až moc umírněný jako soused od vedle, o kterém ani nevíte.

 

Jednotlivé detaily ale vypadají perfektně. Tradičně byla k vidění i MX-5, kterou všichni obdivujeme a chceme. Tady ve speciální edici ve válečných barvách britského okruhového speciálu. Vypadá perfektně.

Jestli na ni sbalíte holku? Zjevně snadno. Ale pozor, mohla by chtít řídit!

 

Infiniti

Z obvyklé sbírky vystupovalo FX 50 Vettel Edition. Když se objevily první zprávy, vypadalo to na chladný marketingový kalkul ze strany Infiniti. Stejné auto jen s pár nepatrnými detaily, jiným lakem a hlavně s pár štítky o omezené edici, aby se dalo účtovat víc.

Jenže místo toho namontovali agresivní bodykit a posílili motor o dalších 30 koní na výsledných 430 a FX by tak mělo uhánět až třístovkou!

 

Nejsem si jistý pásem LED v přídi a vůbec celým tím tuningovým vzhledem a spojením s Formulí 1, ale marketingoví experti od Infiniti o tom ví víc.

Asi jsem to už říkal, ale šejkové tohle auto budou skutečně milovat.

 

Lexus

LF-A na stánku nebylo, což bylo dost zklamání, ale ukázalo se nové GS ve variantě 450h, tedy se stejnou pohonnou jednotkou, jako má větší RX.

Nová příď naštěstí není tak výrazná, aby zastínila zbytek auta, ale ve zpětném zrcátku ji určitě snadno poznáte. Tohle bude velmi dobrý čistič levého pruhu dálnice.

GS jako celek působí velmi uhlrazeně a distinguovaně, Lexus se nepustil do žádných experimentů typu BMW. Zákazníci to jistě ocení.

 

Subaru

Nejméně okázalý a nejméně poutající pozornost byl stánek Subaru. Vévodila mu nová Impreza XV, do které značka vkládá v Evropě hodně nadějí.

Případ nová Impreza jsme už řešili jinde, ale musím uznat, že XV na velkých kolech vypadá opravdu dobře. Koho ale napadlo vystavit klíčový model značky v barvě shnilých pomerančů a postavit k němu ne moc atraktivní modelku, která se neumí ani usmát, ten by zasloužil vyhodit.

Další ukázka marketingového pochybení? Zadokolkové kupé stále neukázalo karoserii, smlouva s Toyotou to zakazuje, takže FT-86 slízává všechnu smetanu a Subaru, které dalo dvojčeti skvělou techniku, je ve stínu.

A navíc mu dali jméno BRZ. Představte si, že máte uvést lákavé sportovní kupé, které má nadchnout fanoušky, a dáte mu jméno připomínající další smrtící variantu chřipky.

Náladu jsem si spravil aspoň u STIčka v sedanu. Tohle konkrétní sloužilo jako testovací auto pro Tomiho Mäkinena, který při letošním závodě N24 vyhrál ve své třídě.

 

Pokračovat dalším dílem můžete zde.

Galerie

Komentáře