foto Driversweb.cz

Volkswagen Jetta 1,6 TDI – kravaty v pozoru

Datum článku: 20.3.2013 | Autor textu: Martin Jánský

V záplavě Loganů, Fluenců, Rapidů a ostatních levných, ošizených sedanů můžete nabýt dojmu, že Jetta je jen další v řadě pro zástup kufruchtivých, chudších zákazníků. Účel Jetty je však docela jiný. Utáhněte si kravaty, jdeme testovat!

Kasty určující příslušnost ke společenské vrstvě v civilizovaném světě neexistují, dnes nás rozděluje majetek a moc, které musíme dát pochopitelně na odiv, abychom se odlišili od ubožáků pod námi. Elita jezdí v Rollsech, ředitelé firem v eskových Mercedesech, vysocí manažeři v ášestkách a Superbech, střední kravaťáci v Passatech. Důstojné a reprezentativní auto však potřebují i začátečníci v kurzu s názvem Kapitalistické prase. Mohl by jim stačit normální hatchback, říkáte? Nebuďte směšní! Tříprostorová karoserie patří k tomuhle povolání stejně přirozeně jako dobře padnoucí sako, stříbrné manžetové knoflíčky v košili a iPad v koženém pouzdře. Bouřím se zažitým konvencím a sedám za volant Jetty v tričku a riflích. Anarchie na německý způsob!

Hned po usednutí do kabiny je jasno, na které šprusli společenského žebříčku se právě nacházíme. Prostředí svou strohou účelovostí připomíná kancelář, kvalita plastů a zpracování dalece převyšuje nízkorozpočtový póvl z Francie a jiných socialistických zemí. Na druhou stranu je ale stále o krok za Passatem. Promyšleně! Jetta není tak prostorná, tak kvalitní, tak pohodlná a nemá tolik technických hraček jako Passat, abyste měli větší motivaci pracovat tvrději (případně šéfovi donášet důsledněji a podlézat vynalézavěji, pokud jste povahy spíše úlisné), abyste si ho ve firmě zasloužili. Žádné sledování jízdních pruhů, žádný poloautomatický parkovací asistent, žádná automatická dálková světla. Buď jste se měli líp učit, nebo musíte víc makat.

Že Jetta není jen Golf s batohem, se potvrzuje i za volantem. Bohužel. Šestkový Golf, na jehož základech současná Jetta jezdí, se řídí velmi příjemně, v rámci možností předokolkových hatchbacků takřka delikátně. Technici zjevně věnovali hodně času sladění všech ovládacích prvků. To ale není případ Jetty, jako by každou část ladil jiný člověk: tupé řízení s větším odporem, tuhé řazení, přeposilované brzdy, horší odezva na plyn, měkká spojka. Zvláštní nesoulad spolehlivě zamezuje preciznímu řízení. Nicméně Jetta není zcela ztracená, začne fungovat, až když ji začnete řídit jako pravé služební auto – tedy bez citu a bez slitování. Buďte hrubí na řazení, trhejte volantem a drťte plyn, Jetta si to klidně nechá líbit. Dokonce se zdá, že si v tom i libuje. Nadšence tahle vlastnost asi zklame, ale zdá se, že u VW skutečně znají své zákazníky...

Jetta se jim trefí do vkusu i dalšími vlastnostmi. Turbodieselová šestnáctistovka pod kapotou má síly tak akorát, a i když pod plynem charakteristicky klape v klasickém TDI rytmu, při klidné jízdě umí být dost tichá. Navíc se spotřebou se dá snadno pohybovat kolem šesti litrů i při jízdě v maniakálním módu „služební cesta“. V kabině se dobře sedí, místa je dost vpředu a přesně ve stylu šestkového Golfu i vzadu. Vaši obchodní partneři si snadno udělají pohodlí. Kufr je na poměry sedanů dobře přístupný a svým objemem 510 litrů určitě nikoho nezklame a neurazí. Podvozek je skvělou kombinací tuhé stability a pohodlné poddajnosti. A že díky delší zádi působí ještě vyváženějším dojmem než Golf, jelikož se pak dá se stopou lépe pracovat při ubrání plynu a přesunu hmoty, je sice báječná zpráva, ale přiznejme si – majitele to asi příliš zajímat nebude.

  

Je nesmírně těžké Volkswagenu Jetta něco objektivně vytknout. To, co má dělat, dělá totiž naprosto skvěle. Po vzoru všech modelů z Wolfsburgu je naprosto solidní, praktická, promyšlená, bezpečná. Navíc je teď díky tlaku levné konkurence napěchovaná výbavou už v základu a za velmi rozumnou cenu. Horší sladění ovládacích prvků je sice smutným faktem, pokud to ale pomůže Jettě přežít dravé řádění řidičů firemních flotil, pak je to ospravedlnitelné. A ostatní běžné řidiče to ani tak vysloveně neurazí. A že také zcela postrádá jakýkoliv náznak mechanického ducha a inspiraci za volantem – to se, ruku na srdce, dalo přeci dopředu čekat. Jetta je tak typickým Volkswagenem a trefuje se zcela do vkusu budoucích majitelů – ani agresivní mladí kravaťáci v sobě moc ducha a vtipu nemají.

foto: Jiří Čermák

 

Technické parametry vozu Volkswagen Jetta 1,6 TDI Comfort Edition:

Stav vozu/rok výroby

nový/2012

Cena vozu

452 900 Kč

Hmotnost

1 400 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

přeplňování turbodmychadlem

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

nafta

Objem

1 598 ccm

Výkon

77 kW (105 koní) při 4 400 ot./min.

Výkon/hmotnost

75 koní/t

Točivý moment

250 Nm při 1 500 – 2 500 ot./min.

Zrychlení 0−100 

11,7 s

Max. rychlost  

190 km/h

Počet rychlostí 

5

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

4,5 l/100 km

Spotřeba ve městě

5,7 l/100 km

Spotřeba mimo město

3,9 l/100 km

Objem palivové nádrže

55 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

nezávislé víceprvkové

Rozměr pneumatik

205/55 R16

Délka

4 644 mm

Šířka

1 778 mm

Výška

1 482 mm

Rozvor náprav

2 651 mm

Objem zavazadlového prostoru

510 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Důstojný vzhled – Humpolácky se řídí  
+ Prostornost a zpracování   – Pod plynem hlučný motor  
+ Vyvážené jízdní vlastnosti – Šestka by zlepšila spotřebu   
+ Skvělá cenová nabídka    

 

Volkswagen Jetta

1,6 TDI (105 koní)  

Škoda Octavia

1,6 TDI (105 koní)  

Opel Astra sedan

1,7 CDTI (110 koní)

Renault Fluence

1,5 dCi (110 koní)  

0-100 11,7 s

190 km/h

4,5 l/100km

0-100 10,8 s

 194 km/h

3,8 l/100km

0-100 12,4 s

188 km/h

4,6 l/100km

0-100 11,0 s

185 km/h

4,4 l/100km

cena: 452 900 Kč

cena: 479 900 Kč

cena:  425 900 Kč

(Akční cena)

cena:  369 900 Kč

(Akční cena)

Galerie

Komentáře