foto Driversweb.cz

Saab 9-5 Turbo6 XWD Aero – test silničního Gripenu

Datum článku: 2.2.2011 | Autor textu: Matěj Slepička

Také už máte dost té šedi, která panuje mezi německou trojicí Audi, BMW, Mercedes? Chcete jiné auto, než má váš kolega v práci nebo soused? Chcete se odlišit a ukázat světu, že máte vkus a nejdete s hlavním proudem?

Už jsme se definitivně utvrdili v názoru, že v Audi mají pouze jeden design a neustále ho deformují do konečných tvarů modelových řad. Po odchodu Chrise Bangla a konci období těžko pochopitelné extravagance je BMW také usedlé. A Mercedes ani jiný být nemůže. Někteří lidé ale chtějí být výstřední, a to i v případě, kdy se poohlíží po pětimetrové reprezentativní luxusní limuzíně. Pokud od svého každodenního automobilového společníka chcete charakteru a image na rozdávání, jste u prodejce Saabu na správné adrese.

  

Design nové 9-5 je opravdu úchvatný, je až k neuvěření, kam se designéři odvážili zajít. Už samotný tvar karoserie s poměrně příkrým čelním oknem a splývavou zádí působí výjimečně, navozuje dynamický dojem a budí odkaz leteckého průmyslu. Chromování kolem oken, tónování světel do modrozelené barvy, elegantní linky obrysových světel přes celou záď, to jsou detaily, které vás nepřestanou udivovat. Stále máme pocit, že se díváme na koncept vozu, který si omylem můžete koupit i vy. Přesto pětimetrový Saab působí poměrně nenápadně. Majestátně, elegantně a reprezentativně.

Interiéry Saabu už dlouhá léta připomínají kokpit letadla a ani 9-5 není výjimkou. Jde o celkový pocit z orientace na řidiče a ovládacích prvků, který navíc ještě umocňují detaily jako tlačítko Night panel (všechny přístroje zhasnou a zobrazují se jen nezbytně důležité informace jako rychlost, nebo například příliš vysoké otáčky motoru) nebo funkce palubního počítače inspirovaná ukazatelem umělého horizontu. Typickými prvky jsou výdechy ventilace nezvyklých tvarů nebo například ukazatel tlaku turba.

Jak je u velké limuzíny zvykem, je prostor vpředu i vzadu velkorysý a cestující jsou hýčkáni velkou porcí výbavy. LCD obrazovky nebo ozvučení ve spolupráci s Harman Kardon jsou samozřejmostí. Při jízdě pak není výjimkou, když se řidič nechává navigovat za doprovodu hudby z palubního harddisku, zatímco vzadu běží nový filmový trhák se zvukem v bezdrátových sluchátkách. Řidič si užívá také head-up displaye, který umí zobrazovat rychlost, otáčkoměr, tempomat a údaje o navigaci. Kvalita interiéru bohužel není na úrovni konkurence, což trochu kazí celkový dojem. Kromě pár tlačítek a spár palubní desky působí trochu nedůstojným dojmem také venkovní kliky dveří a jejich zavírání. První slovo, které mě napadlo po uchopení kliky, bylo Opel. Při dovírání kufru potřebujete také nezvykle mnoho síly a často se kufr nedovře úplně. Saab zkrátka s exkluzivitou doprovází i pár neexkluzivních mušek, ovšem s příchodem kombíku Saab slibuje zlepšení materiálů, takže se nechme překvapit. Zlepšit by v Saabu měli také funkci automatických dálkových světel pokud ji chtějí prodávat za příplatek, fungovala přibližně z 80% správně, tím mám namysli, že dva protijedoucí z deseti blikají nazpátek s pocitem oslnění a pravděpodobně si mumlají něco nehezkého. 

Mechanika byla vyvíjena v době, kdy Saab patřil koncernu General Motors, a má 30 % společných dílů s Opelem Insignia. To ovšem není nic degradujícího, spíše naopak, Insignia se GM velmi podařila a díly pro Saab byly ještě doladěny. Se zmíněným diferenciálem eLSD, systémem Hi-Per eliminujícím vliv točivého momentu do řízení má testovaná verze XWD nejnovější verzi pohonu všech kol. Systém využívá haldex spojky a částečně supluje také samosvorný diferenciál (funkce eLSD), což pomáhá eliminovat nedotáčivost.

V praxi má 9-5 dobrou zásobu přilnavosti a je i cítit snaha systému XWD potlačit nedotáčivost přenosem výkonu mezi hnaná kola. Pokud je zatáčka táhlá, auto působí neutrálně, v ostatních případech má lehké sklony k nedotáčivosti. Ze svižné jízdy budete mít vždy dobrý pocit, řízení je příkladně komunikativní a auto přes své proporce (téměř 2 tuny a lehce přes 5 m délky) reaguje výborně. Byli jsme až překvapeni, jak ochotně sebou po většinu času distinguovaná luxusní limuzína nechala smýkat zatáčkami a svými předvídatelnými reakcemi nás vehementně podporovala šlápnout na to ještě o trochu víc.

Od vrcholné verze jsme přeci jen čekali trochu více síly. Papírových 300 koní nevypadá špatně, ale v takhle velkém a kultivovaném autě zkrátka nepůsobí očekávaným dojmem. Trošku zklamáni jsme byli také z převodovky, občas při řazení vzdáleně škubne, což by nebyl problém v Opelu, ale u prémiové třídy už nám to vadí. Převodovku můžete přepnout i do manuálního režimu, tady se motor překvapivě nechá vytočit až do omezovače a přeřazení nechává na vás. Na to aby vás tenhle režim bavil, má ovšem příliš pomalé reakce na stisk tlačítka (cvak – jednadvacet, dvaadvacet – řazení zamítnuto – co???), takže nejčastěji budete mít řadicí páku v poloze D.

  

Testovaná verze 9-5 byla vybavena systémem DriveSense, který řidič vnímá jako ovladač jízdních režimů. Po nastartování automaticky skočí do inteligentního režimu, který sám vyhodnocuje situace a nastavuje podvozek komfortně nebo sportovně. Pokud chcete více komfortu nebo více sportu, můžete si svou volbu sami nastavit. Vnímatelný rozdíl je především v přitvrzení nebo změkčení podvozku a řízení. Saab má na svou kategorii dostatečně komfortní podvozek, i když je fakt, že občas byste jistotu rádi vyměnili za trochu více komfortu, a to především v inteligentním režimu.

Všechny nabízené motory jsou přeplňované turbodmychadlem, to je další odkaz na tradici. Podle finančních možností můžete vybírat z benzinů 1,6T (180 koní), 2,0T (220 koní), 2,0T BioPower (220 koní) a 2,8T (300 koní). Saab prodává naftové motory jen z 10 %, přesto jsou pro zájemce připraveny dva 1,9TiD (160 koní) a 1,9TTiD (190 koní). Testovaný nejsilnější benzin 2,8T se podle svezení se slabšími verzemi k 9-5 hodí nejvíce. Oproti očekávání byl i přiměřeně úsporný, v kombinovaném režimu jsme jezdili za 11,2 l a provoz ve městě tuto spotřebu příliš nezvedl.

Saab, prezentovaný jako dynamický sedan, má svou roli vedle technicky dokonalého BMW opravdu těžkou, a kdyby došlo na boj v jízdních vlastnostech, Saab by musel smeknout. Smekne také, pokud přijde řeč na prémiový naftový motor. Ale opravdu byste chtěli upadnout do šedi německé konfekce? 9-5 není jen auto, je to auto s duší a charakterem, a to je vždy neocenitelně velké plus. 9-5 funguje jako pohodlné auto na překonávání kontinentů, a když se budete chtít pobavit na okreskách, nenechá vás na holičkách a umožní vám užít si jízdu.

Technické parametry vozidla Saab 9-5 Turbo6 XWD Aero sedan:

Stav vozu/rok výroby

nový/2010

Stav tachometru

15 000 km

Cena testovaného vozu

1 787 600 Kč

Hmotnost

1 945 kg

Motor

vidlicový

Plnění motoru

turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

6

Počet ventilů

24

Palivo

benzin

Objem

2 792

Výkon

221 kW (300 koní) při 5 500 ot./min.

Výkon/hmotnost

154 koní/t

Točivý moment

400 Nm při 2 000 ot./min.

Zrychlení 0−100 

6,9 s

Max. rychlost  

250 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

automatická se systémem Saab Sentronic SWC

Poháněná kola

všechna čtyři

Princip pohonu

haldex spojka, otevřený dif vpředu, eLSD vzadu

Spotřeba kombinovaná

11,4 l/100 km

Spotřeba ve městě

16,2 l/100 km

Spotřeba mimo město

7,3 l/100 km

Objem palivové nádrže

70 l

Zavěšení přední nápravy

Vzpěra MacPherson/vzpěra HiPerStrut, plynové/hydraulické tlumiče. Stabilizátor.

Zavěšení zadní nápravy

Nezávislé víceprvkové zavěšení kol zavěšení kol. Plynové/hydraulické tlumiče nárazů. Stabilizátor.

Rozměr kol

19 x 8.5"

Rozměr pneumatik

245/40 R19

Délka

5 008 mm

Šířka

1 868 mm

Výška

1 467 mm

Rozvor náprav

2 837 mm

Objem zavazadlového prostoru

515 l

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ jízdní dynamika pohonu XWD – kvalita zpracovování a některých materiálů
+ velmi exkluzivní design – hmotnost vozu je cítit a otupuje jízdní vlastnosti
+ komunikativní řízení – manuální režim převodovky
+ prostorný interiér  
+ image a historie Saabu  

 

Saab 9-5 Turbo6 XWD

V6 2,8T (300 koní)

BMW 535i

R6 3,0T (306 koní)

Jaguar XF

V8 5,0l (385 koní)

Lexus GS450h

V6 3,5l hybrid (345 koní)

0-100 6,9s

11,4 l/100km

0-100 6,0s

8,5 l/100km

0-100 5,7s

11,1 l/100km

0-100 5,9s

7,7 l/100km

cena: 1 399 000 Kč

cena: 1 272 500 Kč

cena: 1 702 297 Kč

cena:   1 464 000 Kč

Galerie

Komentáře