foto Driversweb.cz

Peugeot 308 GTi – lví rychlík

Datum článku: 14.9.2016 | Autor textu: Martin Jánský

Pekelně rychlý, obratný, hravý a sebejistý hot hatch má spoustu dílů z divokého RCZ-R, přitom jde ale pohodlně používat každý den. Trefa do černého! Jenže má bohužel také své nepřehlédnutelné vady.

Silnice se zúžila, stromy kolem ní se slily do jedné zelené čmouhy a spolujezdec začal prosit o smilování. Letíme po okresce superrychlým tempem, ale ne v supersportu – tohle auto má čtyři dveře, použitelný kufr a každý den s ním můžete jezdit do práce nebo vozit děti do školy. Nevím, jestli jste si všimli, ale hot hatche v poslední době neuvěřitelně zrychlily. Ze svižných nákupních tašek se náhle staly projektily na kolech, ve kterých musíte nejdřív přemýšlet, než si troufnete zadupnout pedál do podlahy. A to nemyslím jen extrémní A45 AMG, Focus RS nebo Type-R, platí to i pro docela civilní 308 GTi.

Vážně vypadá hodně nenápadně a snadno byste si ho spletli s dieselovým povozem obchodního cestujícího, jenže to by byla osudová chyba. Srdcem 308 GTi je totiž motor z ostrého RCZ R – tahle 270koňová foukaná šestnáctistovka je ručně sestavovaný zázrak od Peugeot Sport s notně zesílenými a kovanými vnitřnostmi od specialistů Mahle Motorsport a velkým twin-scroll turbem navrch, který má výkon 170 koní na litr!

Nechá se ochotně točit přes šest tisíc a nadšeně u toho syčí, vrčí a práská do výfuku, ale největší sílu má ve středním pásmu, kde úřaduje jeho 330 Nm, což znamená, že budete rychlí úplně všude bez ohledu na vaše schopnosti nebo zařazenou rychlost. Dostatek trakce zajišťuje samosvorný diferenciál Torsen a od nebezpečné rychlosti uleví neúnavné brzdy Brembo s kotouči o průměru 380 mm vpředu – další dva díly skládačky převzaté z RCZ R.

Ale tou jednoznačně nejlepší částí GTi je jeho podvozek. Už na 208 GTi kluci z Peugeot Sport ukázali, že kromě závodniček umí i skvělá silniční auta, a tady zašli ještě o kousek dál. Pro každodenní použití je příjemně pohodlný, i když si devatenáctky s gumami o profilu 35 přeci jen vybírají svou daň. Když to pak přišlápnete, jede GTi jako z praku, tančí na špičkách a obratně se proplétá zatáčkami, při povolení plynu ochotně utahuje stopu. Je radost tlačit na pilu, protože čím víc ho drtíte, tím větší ukazuje jistotu. Vrhejte se do zatáček stále rychleji a odvážněji, nakládejte mu, co se do něj vejde, ale stejně to budete první vy, kdo vyměkne a povolí nohu z plynu.

O to větší škoda je, že se tak blbě řídí. Kompromisní posaz nových Peugeotů je klasika (většina lidí si může vybrat, jestli chce vidět na budíky nebo nemít volant v klíně), menší průměr volantu je sice super pro obratnost ve městě, ale ve vysokých rychlostech přináší určitou nervozitu, a řízení je pochopitelně bez citu – ožije jen ve chvíli, kdy se přední kola na výjezdu pod plynem zakusují do asfaltu nebo na rovinkách chytají kolejí. A pak je tu klasicky jedovatý brzdový pedál a řadička, vedle které i šťouchání bramborové kaše nabízí lepší preciznost a mechaničtější cit.

 

Je to obrovské zklamání a ještě o to víc frustrující, protože tragické ovládání kazí naprosto prvotřídní komponenty. No, možná si na to dokážete zvyknout… Jenže k čemu je všechna ta rychlost, když se nedá přesně dávkovat? K čemu je všechna hbitost, když ji nemůžete precizně kontrolovat? Kde má být ta radost z řízení, když vás spíš otravuje?

Proto je snad ještě větším problémem 308 GTi jeho cena. České zastoupení se rozhodlo nedovážet slabší a lacinější 250koňovou verzi a nasadilo 270koňovou pouze v top výbavě, takže v ceníku září částka 799 500 Kč, ze které se vám nejspíš podlomí kolena. Pravda, připlácet musíte už jen za drobnosti typu couvací kamera, lepší audio, vyhřívané sedačky nebo blýskavý lak, jenže opticky je to vážně velký ranec peněz – když budete střídmí při specifikaci auta, vyjde vám konkurence znatelně levněji.

Po ochutnání 308 GTi nám tak zůstává na jazyku trochu hořká pachuť. Je na něm hodně věcí, které si opravdu zamilujete (nenápadný design, skvělý motor, brilantní podvozek), ale hloupé chyby (všechno kolem řízení) vám to rychle otráví. Je to stejné, jako kdybyste si nabrnkli krásnou holku, milou, zábavnou a skvělou v posteli, a pak zjistili, že je taky trochu hloupá, panovačná a na peníze. Brzy vás začne otravovat a pošlete ji k vodě. My bychom spíš sbalili její mladší sestru, která není tak zkažená – menší 208 GTi nás prostě bavila víc.

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Peugeot 308 GTi:

Základní cena vozu

799 500 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbo

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 598 cm3

Výkon

200 kW (270 koní) při 6 000 ot./min.

Točivý moment

330 Nm při 1 900 ot./min.

Hmotnost

1 280 kg

Výkon/hmotnost

210 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

6,0 s

Max. rychlost  

250 km/h

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba ve městě

8,1 l/100 km

Spotřeba mimo město 

4,9 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

6,0 l/100 km

Objem palivové nádrže

53 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

vlečená ramena se zkrutnou příčkou  

Rozměr pneumatik

235/35 R19

Délka

4 253 mm

Šířka

1 804 mm

Výška

1 472 mm

Rozvor náprav

2 620 mm

Objem zavazadlového prostoru 

420 l

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Vynikající motor – Vše, co se týká řízení  
+ Fantastický podvozek   – Přestřelená cena
+ Skvělé brzdy  
+ Každodenní použitelnost    

 

Peugeot 308 GTi

1,6 THP (270 koní)

Ford Focus ST

2,0 EcoBoost (250 koní)

Seat Leon Cupra

2,0 TSI (290 koní)

VW Golf GTI

2,0 TSI (230 koní) 

0-100 6,0 s

250 km/h

6,0 l/100km

0-100 6,5 s

248 km/h

6,8 l/100km

0-100 5,8 s

250 km/h

6,7 l/100km

0-100 6,4 s

250 km/h

6,0 l/100km

cena: 799 500 Kč

cena: 705 990 Kč

cena: 733 900 Kč

cena: 681 900 Kč

Galerie

Komentáře