foto Driversweb.cz

Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D AT – zimní pohotovost

Datum článku: 13.2.2013 | Autor textu: Martin Jánský

S první sněhovou vločkou, která se snese na zem, kde se okamžitě rozplyne, se do mysli motoristy vkrade neodbytná panická myšlenka: Potřebuji čtyřkolku! A pokud je pro vás Lancer Evo moc rychlý a Pajero moc drsné, má Mitsubishi v nabídce jednu horkou novinku – Outlander.

Ani nemusíte jezdit za zimou do hor, zima přijde za vámi. Třeba i přímo do centra Prahy. Vločka k vločce, závěj k závěji a najednou je z toho klasická, nervy drtící a dopravu ochromující kalamita se třemi centimetry sněhu (u muzea čtyřmi). Chodci vycházejí jen ve sněžnicích a s lopatami v rukou, městem se potulují vlci, tramvaje přimrznou ke kolejím a ulicemi beznadějně nesjízdnými kvůli jemnému bílému poprašku projedou jen ty nejdrsnější čtyřkolky. A pár bláznů na kolech (na vlastní oči jsem je viděl!). Stejně jako zimní bundu, kulicha nebo rukavice musíte prostě v takovémhle marastu vytáhnout SUV. A jaké může být lepší než třetí generace oblíbeného Outlanderu od automobilky, která se svými schopnými, odolnými a rychlými AWD speciály proslavila na světových rallyových tratích i na Dakaru?

Ponechejme stranou kyselé úsměvy nad zbytečnou velkoměstskou hysterií, když příroda náhodou jednou za rok zaskočí na návštěvu do železo-skleněno-betonové zástavby. Čisťounce bílý sníh se v prohřátých a frekventovaných ulicích možná mění na odpornou černou břečku lusknutím prstů, ale stačí vystrčit nos za hranice města a jste v poetické krajině, která může snadno soupeřit s vysokohorskou. Až na ty vysoké hory. Hned kousek za Prahou je například silnička jako vystřižená ze zimních fantazií nadšeného driftera. Interesantně zakroucená okreska (pro klid a bezpečí místních nebudeme jmenovat) je pravidelnou součástí itineráře Pražského rallysprintu, momentálně je jen nedbale prohrnutá a pokrývá ji několik centimetrů sněhu. To by mohlo být zajímavé.

Zažít svůj rallyový sen ve velkém, těžkém, dieselovém SUV s automatem zní jako ta největší pitomost na světě, jenže stačí vypnout ESP a přepnout pohon všech kol z automatického do permanentního módu a se zátahem 360 Nm už od 1 500 otáček si můžete užívat výjezd dveřmi napřed z každé zatáčky s mohutnými hrabačkami a odletující spoustou sněhu navíc. Vše v bezpečných rychlostech a s dostatkem prostoru ke korekcím. Jen to chce rychlé ruce, převod řízení Outlanderu je offroadově delší. Pokud v sobě máte dost talentu, abyste si nezamotali ruce do vánočky už v první zatáčce, a víte něco o přenosech váhy, nejspíš byste zvládli Mitsu efektně pinkat z jedné zatáčky do druhé ve stylu zpomalených záběrů z rallye.

  

Ale to na veřejné silnice, jakkoli prázdné, přehledné a vyzývavé mohou být, samozřejmě nepatří, takže předchozí odstavec zapomeňte, nic takového se nestalo (nepřehlédnutelné mrknutí oka). Šlo jen o ilustraci toho, jak bohorovně se dokáže velké SUV vypořádat s nepřízní počasí. Ať už je silnice suchá, nebo je na ní dvacet čísel sněhu, Outlander se důstojně a klidně valí dál. Z výšky kapitánského můstku shlížíte na to boží dopuštění všude kolem a kormidlem volíte nejvhodnější stopu, v podpalubí převodovka nenápadně žongluje s rychlostmi a dobře utlumený motor hlučněji zarachtá jen pod plynem. Venku mrzne, až praští, karlštejnské kopce a údolí jsou pokryty sněhem, stromy jsou ojíněné, z komínů chalup stoupá dým a já mám kabinu vyhřátou na 22 stupňů. Dokonalá idyla.

Čas na další porci dobrodružství, sjíždím ze silnice na zasněženou pláň. Kola Outlanderu si snadno prokousávají cestu návějemi, ani v hlubokých kolejích neslyším drhnutí břicha o zem. Tužší podvozek možná není na běžných cestách ideálem pohodlí, ale mimo ně získává opodstatnění. Vydávám se i do míst, kam si troufá jen lesní zvěř. Outlander s tím nemá problém, i bez uzávěrek diferenciálů se oddaně popere se vším, čemu si ho troufnu vystavit. Ani nevyužiju redukci převodovky. Pomalu kloužu z kopce, kde podle stop ve sněhu děti rády sáňkují. Přemýšlím, jakou by jim udělalo radost, kdyby jim Outlander nahradil vlek a tahal je nahoru do kopce – ne že bych někomu doporučoval to zkoušet! Ale přehled, s jakým si zatím Outlander poradil s nástrahami zimní přírody, působil naprosto neotřesitelně.

Konec legrácek, padá tma, zpátky na silnici a do civilizace. V zasněženém kopci předjíždím Favorit, co se hlemýždím tempem snaží vyškrábat na vrchol, o kus dál v klesání míjím Astru s čumákem čerstvě otlučeným o skálu. Ha, čtyřkolka se v takovýchto podmínkách opravdu vyplatí. A když už mám sebevědomí vládce přírody, přijde tvrdá rána reality. Rychlostí zdánlivě přiměřenou sjíždím jeden z bezpočtu kopců po sněhobílé silničce. Před ostrým vracákem včas šlapu na brzdu, leč naprosto bez efektu. ABS bezmocně kopající brzdovým pedálem do podrážky mi naznačuje, že tohle nemám šanci dobrzdit. O to hůř, že si někdo na vnější okraj zatáčky odložil svůj traktor, na jehož obrovských pneumatikách si pravděpodobně za chvilku ustelu. Čas se zpomalil a teče kolem jako sirup, neodvratná srážka se blíží a hlava o sto šest šrotuje, jak s tím naložit.

  

Naštěstí mozek odložil možnost křečovitě svírat volant, křičet o život a při tom před očima přehrávat celý můj dosavadní krátký život, a radši mě z toho zkusil vysekat. Povoluji brzdu a dávám šanci kolům aspoň trochu zatáčet. Musím se to s pomocí ESP pokusit nějak vymanévrovat. Po pár okamžicích strachu, několika krůpějích potu na čele a dvou kontra o celou otáčku volantu krotící auto klouzající napříč silnicí se nějak proháčkuji skrz zatáčku. S ještě stále vytřeštěnýma očima a naopak staženými půlkami dojíždím rychlostí chůze na bezpečnější místo. Zastavuji, vystupuji a okamžitě padám na zadek, silnice je jedna velká ledová plotna dobře maskovaná ujetým sněhem. Fyzika se ošálit prostě nedá, a i když mocný pohon všech kol dokáže vykouzlit trakci tam, kde by ji hledal už jen létající Fin, přilnavost navíc prostě nevyčaruje. Pořád jste odkázáni jen na ty čtyři malé gumové plošky, které to musí oddřít stejně jako u kteréhokoliv jiného auta. Zázraky se zkrátka nekonají, ačkoliv mnoho řidičů SUV podle stylu jízdy věří v opak. Kdepak, opatrnosti není nikdy nazbyt.

Pohon všech kol jako nástroj aktivního odporu proti nástupu zimy samozřejmě funguje, jen ho nesmíte přecenit a podlehnout klamnému pocitu, že to bílé na silnici je jen trapná a neškodná iluze nastražená línými zemědělci, co si chtějí taky někdy odpočinout a odjet na dovolenou. Outlander se s náročnými podmínkami a nepřízní počasí vyrovnal naprosto ukázkově a i v té jediné krizovce, která přišla vinou mého špatného odhadu situace, mě dokázal podržet v rámci možností daných fyzikálními zákony. Vsadím se, že kdyby se pode mnou při bruslení na rybníku prolomil led, skočil by do vody a vylovil mě, tak moc důvěryhodně působí. Zkrátka správný kamarád do nepohody.

foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D AT:

Stav vozu/rok výroby

nový/2012

Cena vozu

898 000 Kč

Hmotnost

1 685 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

nafta

Objem

2 268 cm3

Výkon

110 kW (150 koní) při 3 500 ot./min.

Výkon/hmotnost

89 koní/t

Točivý moment

360 Nm v 1 500 – 2 750 ot./min.

Zrychlení 0−100 

11,7 s

Max. rychlost  

190km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

automatická

Poháněná kola

přední s připojitelnou zadní nápravou  

Spotřeba kombinovaná

5,8 l/100 km

Spotřeba ve městě

7,1 l/100 km

Spotřeba mimo město

5,1 l/100 km

Objem palivové nádrže

60 l

Zavěšení přední nápravy

typ McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové zavěšení

Rozměr pneumatik

225/55 R18

Délka

4 655 mm

Šířka

1 800 mm

Výška

1 680 mm

Rozvor náprav

2 670 mm

Objem zavazadlového prostoru

477 – 591 l (možno i 667 l)

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Prostor a pohodlí – Reálná spotřeba kolem osmi   
+ Dobrá průchodnost terénem    – Nepatří k nejrychlejším
+ Spolupráce motoru a převodovky    – Interiér nepatří k nejmodernějším   
+ Třetí řada sedadel – Dveře nekryjí prahy

 

 

Mitsubishi Outlander

2,2 DI-D (150 koní)  

Hyundai Santa Fe 4x4

2,2 CRDi (197 koní)  

Honda CR-V 4WD

2,2 i-DTEC (150 koní)

Kia Sorento 4x4

2,2 CRDi (197 koní)  

0-100 11,7 s

190 km/h

5,8 l/100km

0-100 10,1 s

190 km/h

6,7 l/100km

0-100 10,6 s

190 km/h

6,6 l/100km

0-100 9,9 s

 190 km/h

6,7 l/100km

cena: 898 000

cena: 924 990 Kč

cena:  729 000 Kč

cena:  829 980 Kč

Pozn.: Pouze Honda CR-V není k dispozici v sedmimístném provedení.

Galerie

Komentáře