foto Driversweb.cz

Maserati GranTurismo – efko ve stylovém obleku

Datum článku: 11.7.2011 | Autor textu: Matěj Slepička

Možná je na vás Ferrari také příliš extrovertní, příliš červené, uřvané a rozběsněné. Chlapcům z italské Boloně se takové také zdálo. A rozhodli se obléknout Ferrari do konfekčního obleku v elegantním střihu. Tak se zrodil uhlazený gentleman GranTurismo.

GranTurisma je všude plno. Jednak je to jeho hutný, autoritativní zvuk, který prosycuje okolí stejně efektně jako řev lva kroceného bičem. Hřmí a burácí pod plynem, odfrkává si a bublá po jeho povolení. Dokonce i na volnoběh vrčí, jako by čekal na váš jediný špatný pohyb nebo chvilku nepozornosti, aby vám uhryzl nohu. Prošlápněte plynový pedál a skočí vám po krku. Přikrčení hlavy mezi ramena je na místě.

GranTurisma je všude plno i rozměrově. S délkou 4,8 m a šířkou skoro dva metry jde o pořádný kus auta. I přes tu délku nevypadá těžkopádně. Vlastně vypadá dokonale! Typické proporce GT. Dlouhá přední kapota, nízká linie střechy, svažující se stupňovitá záď. Těžko říci, která část mě fascinuje víc, jestli široká přední maska s jako by vyceněnými zuby a zamračenýma očima, elegantně prohnutý boční profil s chromovanými výdechy chlazení za předními koly nebo záď s mocnými čtyřmi koncovkami výfuku, kam byste v klidu strčili celé předloktí.

Z každého kousku karoserie dýchá luxus, exkluzivita a vytříbený styl. Maserati nepotřebuje spoustu spoilerů a průduchů, aby dalo najevo svou sportovní povahu. Není agresivní, přestože působí nekompromisně. V interiéru pokračuje luxusní a sportovní atmosféra. Za samozřejmost v téhle třídě beru ideální pozici za volantem, kvalitu a materiály interiéru. Tedy až na pár pih na kráse v podobě koncernových dílů Fiat, na které po nastartování okamžitě zapomenete. Na zadních sedadlech je omezený prostor pro hlavu, jinak jde o plnohodnotná sedadla a to považuji za velké plus.

Na volantu najdete pár ovladačů autorádia, tempomat se ovládá páčkou blinkrů. A přesto, že jde o automatickou převodovku, pod volantem najdete pádla řazení. GranTurismo si můžete objednat i s robotizovaným manuálem, který se běžně používá spíše v supersportech než v pravověrných GT. A Maserati moc dobře ví, proč nabízí alternativu v podobě plnohodnotného automatu. Robotizovaný manuál řadí totiž jemně, asi jako když vás kopne mula. Nic pro pravověrné GT. Automatická převodovka je po všech stránkách povedená, při klidné jízdě se ze všech sil snaží o plynulost a naopak při vytáčení motoru reaguje na povely pádly rychle.

A motor budete vytáčet opravdu často. Především kvůli jeho neopakovatelnému zvuku, o kterém jsem básnil už v úvodu. Lahodí uchu, i když se jen sunete v zácpě, a zjedná vám víc pozornosti, než kdybyste běželi po silnici nazí. Aby také ne, když pod kapotu uvěznili skvost z Modeny. Oproti Ferrari je jen krotší, kovové špony nepolyká, jen je degustuje jako archivní víno.

  

Oproti Ferrari je motor nebývale pružný bez citelné výkonové špičky, přesto je samozřejmostí zážitek z každého vytočení k omezovači otáček. Zátah motoru maskuje hmotnost, GranTurismu bychom hádali minimálně o 50 koní méně.

  

Maserati samozřejmě patří mezi auta, která budí velký respekt a pomalejší řidiči mu rádi uhnou podobně, jako by ve zpětném zrcátku viděli sanitku. A komu by snad bylo 405 koní málo, pro ty je připravena konfigurace GranTurismo S se 440 koňmi a vrcholný, odlehčený model GranTurismo MC Stradale se 450 koňmi.

  

Podvozek je na GT naladěný dost komfortně, tak aby vytlumil nešvary českých silnic a vy jste mohli uhánět i tam, kde supersport poskakuje ze zatáčky ven jako pingpongový míček. Měkké naladění bohužel zvýrazňuje hmotnost, takže musíte být obezřetní na nájezdu do zatáčky, zvláště na kluzkém povrchu. Jakmile se přesvědčíte, že předek drží, můžete jít do plynu a opřít se o přilnavost zadní nápravy anebo ji nechat sklouznout.

Maserati GranTurismo nasadilo laťku vozům třídy GT. Ukázalo, že je přesně takové, jaké jsme si ho chtěli představovat. Někomu by se GranTurismo mohlo zdát příliš vyměklé, pro vás jsou tady zmíněné verze S a MC Stradale, můžeme tedy říct, že se Maserati trefilo do vkusu a potřeb typických majitelů GT téměř bezchybně. Slovo téměř mají na svědomí některé laciné ovladače koncernu Fiat, už sice nejsou z Fiatu Tipo, ale i tak působí, jako by do celku nepatřily. A jak se GranTurismo líbí vám, chtěli byste snad nějaké jiné GT?

  

 

  Automobil k testu zapůjčila společnost K-Auto  

 

Technické parametry vozidla Maserati GranTurismo:

Hmotnost

1 880 kg

Motor

vidlicový

Plnění motoru

atmosférické

Uložení motoru

Vpředu podélně

Počet válců

8

Počet ventilů

40

Variabilní časování ventilů

sací a výfukové

Palivo

benzin

Objem

4 244

Výkon

298 kW (405 koní) při 7 100 ot./min

Výkon/hmotnost

215 koní/t

Točivý moment 

460 Nm při 4 750 ot./min

Zrychlení 0−100 

5,2 s

Max. rychlost 

286 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

automatická

Poháněná kola 

zadní

Diferenciál

samosvorný

Spotřeba kombinovaná

14,3 l/100 km

Spotřeba ve městě

21,6 l/100 km

Spotřeba mimo město

10,0 l/100 km

Objem palivové nádrže

86 l

Zavěšení přední nápravy

dvojité lichoběžníky

Zavěšení zadní nápravy

dvojité lichoběžníky

Rozměr kol

19“

Délka

4 477 mm

Šířka

2 056 mm

Výška

1 353 mm

Rozvor náprav

2 942 mm

Objem zavazadlového prostoru

260 l

Galerie

Komentáře