foto Driversweb.cz

Koupě nového auta – jak vybrat to správné?

Datum článku: 10.1.2013 | Autor textu: Martin Jánský

Kde jinde byste se měli dozvědět užitečné rady ohledně tak značné investice, jakou je koupě auta, než na automobilovém webu? A my pro vás skutečně pár doporučení máme. Vyndejte si tužky a poznámkové bloky, přinášíme vám skutečné know-how.

„Jaké bych si měl koupit auto?“ je pro motoristického novináře jedna z nejčastějších a nejméně oblíbených otázek. Hned vedle „Co nejdražšího jsi řídil?“ a „Jak nejrychleji jsi jel?“ Zatímco ale u těchto dvou otázek si můžete navymýšlet, co chcete, při doporučení auta ke koupi se vystavujete riziku, že se ten dotyčný po čase vrátí s hasákem v ruce a bude u vás chtít reklamovat ten hloupý křáp, co se mu špatně řídí, není dost praktický a pořád se sype. A to se s největší pravděpodobností stane, nejen když odvážně nadhodíte něco levně korejské, šaramantně francouzského nebo rozverně italského, ale dokonce i spolehlivě německého. Murphyho pravidla jsou neomylná.

Koupě auta je totiž dost drahá sranda, která se může výběrem špatného kousku ještě prodražit. Navíc do určité míry kupujete zajíce v pytli – u televize stačí vidět obraz a hi-fi si poslechnete a víte vše. Jenže u auta nestačí v něm chvíli sedět a objet pod přísným dohledem dealera jeden blok rychlostí chůze. Za tu chvilku se s autem nestihnete poznat, nevyzkoušíte ho ve všech možných situacích, nedotlačíte ho na limit, nestihnete se s ním sžít a nepoznáte jeho duši. Na to pár minut obvykle nestačí. My na takové testování máme týden a ani tak se vždycky něco nestihne – přesto jsme ale patrně skutečně ti nejlepší adepti pro udílení nezávislých rad, hodnocení a doporučení. Alespoň pokud se nerozhodnete slepě důvěřovat sladkým řečičkám prodejců, jejichž auta jsou zaručeně vždy ta nejúspornější, nejlevnější, nejpraktičtější, nejrychlejší, nejspolehlivější... prostě nejlepší.

Takže jak na to? Základním krokem je ujasnit si, co od auta vlastně požadujete. Praktičnost? Rychlost? Ovladatelnost? Pohodlí? Úspornost? Chcete vozit jen sebe, nebo i přítelkyni, či snad manželku, tři děti a velkého psa? Chcete jezdit ve městě, na okruhu nebo po lesích? Chcete nebe nad hlavou, nebo vozit kola v kufru? Podobných otázek jde vymyslet celá řada, ale to jsou ty zcela očividné. Přidáme osobní preference značek, prolétneme hodnocení spolehlivosti značek a modelů a průzkumy spokojenosti zákazníků a seznam kandidátů se nám podstatně ztenčí. Následně přijdou na řadu i požadavky na motor, pohon, převodovku a zbude posledních pár adeptů. Pak stačí obejít showroomy, prohlédnout si je, projet a už jste většinou rozhodnutí. A věřte mi, takhle jste pro úspěch akce udělali maximum.

Jenže když čtete Driversweb, jste nadšení řidiči, a jak se auto řídí a ovládá, jak se chová na silnici, jak se dokážete sžít a propojit a jaké vjemy vám při jízdě dopřává, by pro vás mělo být hodně důležité. A věřte mi, tohle nevyčtete z tabulek, nevykoukáte z videí a maximálně vytušíte z článků. Nejdůležitější je totiž osobní zkušenost, protože každý jsme jiný, jinak vnímáme a máme jiná měřítka a priority. Proto se při výběru hot hatche může na jednom seznamu ocitnout Golf GTI, Clio RS nebo Focus ST, přestože jsou to docela jiná auta, jež sednou zcela odlišným typům jezdců. Stejně tak si za volantem snadno vyberete mezi MX-5, GT86 a 370Z, přestože jsou si papírově docela podobné. U supersportů je výběr mezi GT-R, Vette Z06 a Carrerou S až směšně snadný, jakmile je projedete, přestože se při zběžném pohledu do tabulek mohou zdát podobné.

Hlavní radou je: „Jděte a svezte se.“ A ne jen kolem bloku. Pořádně auto projeďte tak, jak jezdíte, abyste si byli jistí, že vám skutečně vyhovuje a že si spolu rozumíte. Že se vám v něm dobře sedí, že se auto dobře řídí, že dokáže přinést ty správné zážitky, pro které jste si ho vyhlédli. Když bude dealer protestovat, tak zaargumentujte: „Podívej se, sluho, chci u vás utratit X set tisíc, což je hodně peněz, tak sklapni a nech mě tu věc pořádně vyzkoušet, nebo půjdu o dům dál.“ Nakonec snad pořád platí, že zákazník je v obchodě pánem, nikoli jen chodící peněženkou.

Tak, máte nastudováno a načteno, viděli jste řadu videí a prohlédli všemožné prospekty, pročetli jste všechny ceníky a prozkoumali všechny výsledky průzkumů, byli jste v showroomu a máte sjednanou testovací jízdu? Jste připraveni. Teď ještě jednu radu na závěr, bezpochyby tu nejdůležitější – nerozhodujte se jen hlavou, ale nechte promluvit i srdce. Auto není (přinejmenším pro nás, postižené benzinovou závislostí) spotřební záležitost na pár týdnů, měsíců, proto by vás nemělo hned tak omrzet. Auto je také dost velká investice, a proto by vám za ten balík, co stálo, mělo dělat jen samou radost. Pokaždé, když ho uvidíte stát před domem, pokaždé, když ho budete řídit, pokaždé, když se před nečasem a shonem venku schováte do oázy klidu jeho interiéru, pokaždé, když se s ním po jízdě budete loučit,měli byste cítit potěšení z toho, že ho vlastníte. Vykašlete se na předsudky, vykašlete se na zůstatkové hodnoty, vykašlete se na názory všech ostatních a povzneste se nad provozní náklady. Jděte a splňte si svůj sen, protože život je příliš krátký, než abychom jezdili v nudných autech. A jestli to takhle necítíte, tak... tak si jděte koupit Toyotu.

Matěj vám nedávno také radil, jestli koupit nové auto nebo si vystačit se starším. Ještě by vás mohlo zajímat, jak se vlastně tvoří cena auta a fakt, že všechna auta skutečně nejsou stejná.

 

 

 

Umíte také takhle psát? Chcete všem nadšencům do aut sdělit své názory a nápady? Máme pro vás jedinečnou šanci! Přihlašte se do našeho KONKURZU a ukažte, co ve vás je!

Galerie

Komentáře