foto Driversweb.cz

Kampaň za návrat zadokolek do rallye – BLOG

Datum článku: 31.8.2016 | Autor textu: Martin Jánský

Honza Kopecký popáté v řadě vyhrál Barumku a stal se v předstihu mistrem ČR. Celkově už počtvrté. Přesto nebyl největší hvězdou víkendu…

Stojíme uprostřed lesa v posvátném tichu a napínáme uši. Mezi šuměním korun stromů a trylky ptáků se najednou objeví vzdálené vrčení a prskání, které rychle nabírá na intenzitě. Už je to tady! Nebo to není on? Žádná střelba ALS, takže je to atmosféra, taky se to blíží pěkně rychle. Řev stále sílí – ne, tohle fakt není čtyřválec! Les ožívá a všichni volají: „Už jede!“ Jsem napumpovaný adrenalinem jako spojenecký voják v Ardenách čekající na útok Tigrů, husinu mám po celém těle.

Neurčitý řev přešel do typického burácení ploché šestky s občasným prsknutím meziplynu, teď ostře brzdí do vracáku tři sta metrů od nás, a zase hrozivé burácení při akceleraci po rovince, které otřásá zemí a rozechvívá naše vnitřnosti. Srdce se mi naplno rozbušilo. A najednou je tady, modrobílý bolid povědomého tvaru se za ohlušujícího řevu prožene kolem v oblacích prachu s odletujícími kamínky, všichni jásají a tleskají. Pak zase rychle umlknou a poslouchají, jak mizí pryč – pískání brzd, práskání do výfuku při přeřazeních, jekot vytočeného motoru při plném plynu. Les se pořád chvěje, i když už je několik kilometrů daleko. To bylo boží!

Z pohledu diváka to chutná nějak takhle (via Michael Heča)

Takhle silný zážitek je vidět Cupovou 911 GT3 na erzetě české rallye. Tuhle hračku si pořídil pro aktuální sezonu Václav Pech junior, který se chtěl už posunout někam dál od přesluhujícího MINI a přesedl raději do něčeho zábavnějšího. A získal si takovou pozornost fanoušků a všech kolem rallye, ve kterou snad ani nedoufal. Všichni o něm mluví, všichni si ho fotí, všichni se ho na erzetách nemohou dočkat, jeho stan v servisní zóně je v nejvyšším obležení. Vidět závodní Porsche 911 je přeci jen pořád velký svátek.

Okamžitě mi to připomnělo nezapomenutelný rozhovor Chrise Harrise s Francoisem Delecourem, který se odehrál v kabině 997 GT3 RS a točil se právě kolem návratu Porsche na rallye tratě. Dejte si ho!

A je to stoprocentní pravda, Porsche na sebe strhává absolutně všechnu pozornost. Samozřejmě pohled na hejna rozdivočelých Fabií R5, Fiest R5 nebo DS3 R5 řízené mistry volantu je pořád strhující, ale podobná auta uvidíte před každým nákupákem, takže to zase tak výjimečně nepůsobí. To supersportovní aristokracie 911 je na úplně jiném levelu. Podobně radostně odlišně působila i GT86, kterou na start Barumky přivezla Toyota. Skutečně sportovní auta v davu rychlých nákupních tašek (u silničních to funguje stejně, mimochodem).

Hlavní rozdíl je ale v tom, jak na trati jezdí. Zatímco předo- a čtyřkolky do smyku musíte nutit hrubou silou a taháním za rukáv, zadokolky jedou bokem často, i když řidič nechce. Moderní čistý styl je sice rychlejší a vyhrává tituly, jenže diváky nudí, to mohli jet klidně na okruh a pozorovat nudné kroužení z pohodlné sedačky na tribuně. Kdepak, rallye je prostě o smycích všeho druhu, o divokém letu za hranou, o souboji muže se strojem na tenké hranici mezi hrdinstvím a strašnou bouračkou. Tohle není fotbal, na rallye potřebujete obě koule. A ještě k tomu ze železa.

Pokud jde o vizuální přitažlivost a body za styl, mají tedy zadokolky zásadním způsobem navrch, ale co se týče rychlosti, je to spíš obráceně – v proměnlivých podmínkách rallye tratí budou efektivní a bezpečněji se chovající čtyřkolky vždy nejrychlejší, to víme už od dob, kdy Quattro ovládlo skupinu B. Ášín i Luca Rossetti se na to, aby udrželi krok s papírově podobně rychlou konkurencí, určitě mnohem víc nadřeli, ale zaručeně si to víc užili. A přitom ještě dokázali pobavit ladnými smyky, za což jim patří vděk a nehynoucí obdiv všech fanoušků!

A není ten motorsport právě o tomhle? K čemu jsou stále rychlejší speciály, když sedí jako přilepené a divák zvenku nevnímá to drama, které se odehrává uvnitř? Tenhle problém má F1 nebo WTCC a rallye se s ním po odchodu Colina McRae a dalších smyky milujících borců ze staré školy začíná potýkat taky. K čemu je rychlost, když se s ní vytrácí zábava?

Rallyoví diváci jsou fanatici, kteří neváhají jet přes celou republiku na závod, kašlou na počasí a libují si v hodinách čekání uprostřed lesa, jen aby viděli kolem prosvištět v pár sekundách závodní auto. Je jim v zásadě jedno, jestli proletí ve 180 nebo ve 160 km/h, ale chtějí vidět auta tančit a řidiče za volantem bojovat, chtějí vidět SMYKY. Takže jestli chcete znát snadný způsob, jak udělat rallye zase divácky atraktivní, vraťte do ní zadokolky!

 

Tleskáme Václavu Pechovi a celému EuroOil – Invelt týmu za odvahu závodit s takhle náročnou technikou a držíme palce, ať se daří!

Foto: Václav Pech Fanclub a Jorge Cunha (GT86)

Galerie

Komentáře