foto Driversweb.cz

Jaguar F-Type Coupe V6 S – vymodlené dítě

Datum článku: 30.7.2014 | Autor textu: Martin Jánský

Nejkrásnější a nejsportovnější Jaguar od dob E-Type. Tohle auto si prostě zamilujete!

Čtyřicet let – tak dlouho se musela značka se závodními kořeny obejít bez skutečného sportovního auta. Od dob legendárního E-Type, který si drze vyšlápl na nedotknutelná Ferrari a stal se jedním z nejkrásnějších aut vůbec, už uteklo moře času, a i když se na trhu mezitím objevila dvoudveřová kupé XJ-S a XK, šlo o velká, pohodlná GT. To pravé dynamické vzrušení tu chybělo – a má ho přinést právě F-Type. Tohle auto ale není důležité jen pro zákazníky a fanoušky značky. Čtyři dekády totiž čekali také sami návrháři a konstruktéři a těšili se, až si budou moci postavit auto pro radost a řidičské potěšení. Co myslíte, dali si záležet?

Těžko začít něčím jiným než jeho vzhledem, protože se vám z jeho vzrušujících tvarů nejspíš rozklepou kolena hned, jak ho uvidíte. Efko se nesnaží imitovat éčko, nehraje si na žádné retro, i když z bohaté historie Jaguaru by bylo co čerpat. Zůstává čistě moderní s jasně rozpoznatelným DNA – dlouhá kapota, široké boky, ladně klesající střecha a useknutá záď se dvěma výfuky uprostřed. Elegantní celek a propracované detaily. Atletický, vytříbený, osobitý, delikátní. Vypadá prostě famózně.

Po odemknutí se ze dveří vysune klika, zatáhnu za ni a vklouznu do anatomické sedačky, která mne obejme, ale ne sevře – stejně jako interiér, který působí intimně, nikoli však klaustrofobicky. Rozhlédnu se po krásně zpracované palubce, sevřu do dlaní kvalitní kůží čalouněný volant, který nikdo nepokazil nesmyslnými zploštěními ani bicepsy, pohladím pádla řazení za ním (připlaťte si za hliníková, zážitku to hodně přidá), na středovém panelu stisknu tlačítko startování… a tím to celé opravdu začne.

Motor naskočí s naštvaným zavrčením podrážděné šelmy, aby si pak sedl na tichý vrnivý volnoběh. Jasně, je to jen na efekt, ale funguje to bezchybně – prostě se musím uchechtnout. Do provozu vyrážím se sametovým předením motoru, podvozek je příjemně pohodlný, řízení vláčné a automatické řazení hladké. Se zavázanýma očima bych řekl, že sedím v limuzíně. F-Type po vás při běžném ježdění nebude na rozdíl od mnoha jiných sporťáků vyžadovat žádné kompromisy.

Jenže na loudání dnes nemám čas, takže rovnou přepínám spínač aktivního výfuku, ať to mám s celou parádou. Zatáhnu dvakrát za levé pádlo, převodovka s meziplyny podřadí „raur, RAUR“ a došlápnu to, zadní kola se zakousnou do asfaltu a auto s gradujícím „brrrAAA“ vyrazí kupředu. Ten zvuk je prostě fenomenální! Dalekonosné animální vytí „BRRRAAAP, BRRRAAAP“ musí slyšet lidé na kilometry daleko, nejspíš i s tím prsknutím do výfuku při přeřazení a chrčením při puštění plynu ve vysokých otáčkách (překvapivě mu v širokém repertoáru chybí jekot kompresoru – je potlačený, aby víc vynikl přirozený zvuk šestiválce). To už se hlasitě směju, letím prostě krajinou a řadím jen pro radost, abych si užil všechny odstíny zvuku, které dvě macaté koncovky výfuku vyluzují. Osm kratších rychlostí převodovky mě v téhle zábavě notně podporuje. Teď bych si nejvíc přál sundat střechu, vyrazit do Alp a poslouchat ozvěnu hromobití F-Type, která se odráží od hor a rozléhá v údolích.

Jenže F-Type není jen povrchní svižná frajeřinka pro gentlemany. Ano, při běžném tempu působí oproti podobným sportovním autům dost relaxovaně – nemá prkenný podvozek, hyperaktivní řízení ani řazení tak ostré, že vám každé zatažení za pádlo praští hlavou o opěrku, a jakkoliv nezpochybnitelně rychlý je, tempo nabírá spíš postupně než výbušně – ale své pravé já vám odhalí, až když opravdu zrychlíte…

Už samotným přepnutím do módu Dynamic se celé auto napne – podvozek přituhne, řízení ztěžkne, řazení se zrychlí a odezva na plyn přiostří. Ne o tolik, aby to bylo nepříjemné, ale rozhodně si všimnete. Vypadá to, jako by se F-Type začal soustředit na opravdovou rychlost podobně, jako když šelma na lovu přejde z tichého plížení do smrtícího sprintu. Jenže na rozdíl od ní je F-Type i v téhle chvíli naprosto přátelský. Je tak přístupný, že sžít se s ním trvá jen pár zatáček a chvíli poté si už mohu opatrně osahávat hranu. Přesným řízením nasadím oblouk, ve volantu cítím spoustu gripu pod předními koly, lehce pracuji s plynem a zadek auta mi jemnými pohyby dává najevo, že můžu ještě přidat… ještě… ještě trochu a na výjezdu to zadupnout. F-Type je ukázkově vyrovnaný, stabilní a čitelný. Ani na navlhlé silnici se ESP moc nevnucuje, což dokazuje, že šasi je připravené na daleko větší porci výkonu osmiválcových verzí.

Ale 380 koní V6 S je na okreskovou zábavu právě akorát, aby to nepůsobilo zbytečně přemotorovaně a každého koníka jste si mohli naplno užít. Ždímám motor na rovinkách a vychutnávám si jeho lineární zátah a omamný zvuk, v zatáčkách navíc nemusím mít stažené půlky, abych to s plynem nepřehnal – bez obav si jím můžu ladit stopu a využívat široké možnosti podvozku, který je i na hrubém asfaltu poddajný a nekazí legraci. F-Type má za všech okolností věci pod kontrolou a je svolný ke každé špatnosti.

  

Na okresce je prostě kouzelný. Má tu správnou velikost a výkon, abyste se nebáli naplno si ho užít. Nemá v sobě tu zastrašující divokost, která by vás nutila držet se při zdi, naopak se můžete skutečně odvázat a bavit. Pravda, ve srovnání třeba s 911 mu chybí kousek té dokonalé ostrosti, kterou byste chtěli na okruhu – tu si ladiči od Jaguaru zjevně nechali až pro nejdivočejší verzi R – ale právě to z něj dělá tak úžasné silniční sportovní auto. Svou precizní ovladatelností, jistým chováním a hlavně tím skvostným zvukem vás bohatě odmění za veškerou řidičskou snahu.

Jaguar F-Type je teď možná to nejpřitažlivější sportovní auto, které se na trhu dá pořídit. Dokáže dokonale spojit uvolněné GT, se kterým pohodlně a nenuceně překonáte kontinenty, i pravý sporťák, ve kterém si užijete každou božskou silnici na vaší trase. Není to auto, se kterým vyrazíte kroužit na Nordschleife, ale spíš s ním podniknete úžasně uspokojující, nezapomenutelný roadtrip po Route Napoleon až do Cannes na Azurovém pobřeží, kde se za ním budou znudění boháči otáčet víc než za některými mnohem dražšími auty. A přesně to by měl správný sportovní Jaguar umět. Vsadím se, že na F-Type budeme i za čtyřicet let s láskou vzpomínat.

Foto: Jan Svoboda

Fotogalerii krásného auta s krásnou modelkou najdete ZDE.

 

Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Dajbych.

Za poskytnutí lokace k focení děkujeme Muzeu Stará Čistírna v Bubenči, o.p.s.

 

Technické parametry vozidla Jaguar F-Type Coupe V6S:

Stav vozu/rok výroby

nový/2014

Cena vozu

2 202 079 Kč

Hmotnost

1 614 kg

Motor

vidlicový

Plnění motoru

kompresor

Uložení motoru

vpředu podél

Počet válců

6

Počet ventilů

24

Palivo

benzin

Objem

2 995 cm3

Výkon

380 koní (280 kW) při 6 500 ot./min.

Výkon/hmotnost

235 koní/t

Točivý moment

460 Nm při 3 500 - 5 000 ot./min.

Zrychlení 0−100 

4,9 s

Max. rychlost  

275 km/h

Počet rychlostí 

8

Převodovka

automatická

Poháněná kola

zadní

Spotřebave městě

12,8 l/100 km

Spotřeba mimo město

7,0 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

9,1 l/100 km

Objem palivové nádrže

72 l

Zavěšení přední nápravy

dvojité lichoběžníky

Zavěšení zadní nápravy

dvojité lichoběžníky

Rozměr pneumatik

vpředu 245/40 R19

vzadu 275/35 R19

Délka

4 470 mm

Šířka

1 984 mm

Výška

1 308 mm

Rozvor náprav

2 622 mm

Objem zavazadlového prostoru

196 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Vypadá božsky – Není nejlevnější
+ Jezdí fantasticky – Pomalý infotainment   
+ Sporťák i GT v jednom     
+ Neskutečný zvuk  
+ Charisma a šarm  

 

Jaguar F-Type Coupe

3,0 V6 (380 koní)  

Porsche Cayman GTS

3,4 H6 (340 koní)  

Porsche 911 S

3,8 H6 (400 koní)

Aston Martin Vantage

4,7 V8 (420 koní)  

4,9 s

275 km/h

9,1 l/100km

4,9 s

280 km/h

9,0 l/100km

4,5 s

304 km/h

9,5 l/100km

4,8 s

282 km/h

12,3 l/100km

cena: 2 202 079 Kč

cena: 2 067 000 Kč

cena:  2 928 000 Kč

cena: cca 2,7 mil.

Galerie

Komentáře