foto Driversweb.cz

Impérium vrací úder. Už zase.

Datum článku: 24.11.2010 | Autor textu: Martin Jánský

Německo znovu osnuje plány na ovládnutí světa. Světa, ve kterém je příliš mnoho naditých peněženek, jež musí být dobyty a vypleněny. Do redakce dorazily kopie plánů tažení, pojďme se na ně podívat.

Kolik kohoutů se vejde do jednoho kurníku? Už dva jsou příliš mnoho, ale pokud se do něj pokusíte vměstnat dokonce čtyři, pak už situace hraničí s šílenstvím. A teď si představte, že kurníkem je celé stomilionové Německo a čtyřmi velmi ambiciózními kohouty jsou Mercedes-Benz, BMW, Audi a v neposlední řadě Volkswagen. Co jméno, to pojem. Co značka, to desítky let historie a desítky, ne-li stovky modelů v portfoliu. Ne všichni stáli u zrodu automobilismu jako takového, ale do jednoho teď tlačí káru neutuchajícího technického pokroku a neúnavně nás zásobují novými modely, které si nárokují místo v našich garážích.

Doba největšího rozmachu automobilismu spadá do období po druhé světové válce. Tedy ne hned po ní, protože v rozbombardovaných továrnách auto nevyrobíte a lidé, kteří byli v té době rádi za pevné boty a lístek na chleba v kapse, by si ho stejně neutíkali koupit. Ale globální ekonomika se postupně postavila zpátky na nohy a spolu s ní se znovuzrodilo i Německo zbavující se odkazu kultu hákového kříže. A protože němci nejsou známi jen svou cílevědomostí, pečlivostí a důrazem na pořádek, ale i svou rozpínavostí, už brzy začaly obnovené továrny chrlit do světa jednoduché, lidové vozy, které by si lidé tehdy mohli dovolit. VW Beetle začal dobývat nejen Německo, ale celý svět. Volkswagen má lidový vůz již v názvu, ale ostatní tři hráči se rozhodli jít na věc jinak. Sofistikovaněji, a hlavně dráž.

Posuňme se skokem o šedesát let do doby současné. Mercedes, BMW i Audi hrají prim na poli luxusních limuzín a prémiových menších vozů, stále spolu zápolí, ale nejedná se o žádné souboje dětí na písečku, žádné mlácení se kyblíčky a lopatičkami. Jejich boj se stal podstatně promyšlenějším. Dříve platilo rčení, že obchodní plány Mnichova (sídlo BMW) pochází ze Stuttgartu (Mercedes), ale dnes se zdá, že si mezi sebou nedarují nic ani s Ingolstadtem (Audi). S čím vyrukuje jeden, to okamžitě okopírují ostatní. Mercedes postaví čtyřdveřové kupé, BMW a Audi představí později svá čtyřdveřová kupé. BMW zkonstruuje malé SUV, Audi a Mercedes mají na trhu brzy svá. Že má Audi supersport? Konstruktéři u Mercedesu i BMW už berou tužky a pravítka do rukou. BMW si rozdělilo s Volkswagenem automobilky Rolls-Royce a Bentley, a tak se tedy Mercedes rozhodl obnovit slávu historické značky Maybach. A Audi si udělalo radost akvizicí Lamborghini. BMW má sportovní divizi M, Mercedes AMG, takže Audi musí mít svou – RS. A do toho všeho ještě ten zpropadený výkon. BMW M3 E46 má 343 koní? Kolik tedy musí mít Audi S4? Přesně o jeden víc. Ve stejném duchu má BMW M5 507 koní, Mercedes E63 AMG 525 koní a Audi RS6, aby si své vedení pojistili, dokonce 580. To samé platí v rozměrech aut, v jejich výbavách, technologiích… Firmy dokonce soupeří i v honosnosti svých sídel. Dětinské, říkáte? Počkejte ještě s tím smíchem.

Možná jste si všimli, že se nedávno světem prohnala ekonomická krize. Lidé přicházeli o místa, bankéři prodávali svá Ferrari a co hůř, účetním docházela červená barva v tiskárnách. GM se zbavila Saabu, Saturnu a Pontiacu, Ford prodal Volvo a JLR, dokonce i Toyota v honbě za snižováním nákladů postupně slevovala ze svých výrobních standardů, což se jí v dnešních dnech tvrdě vrací. Nejedna automobilka padla na kolena a prosila vládu o dotace a půjčky. A co naše německá čtveřice? Dál chrlí nové a nové modely, dál na nich vydělává. Nenechte se mýlit, všichni si utahují opasky a přemýšlí, jak víc ušetřit a ještě víc vydělat. Jak to dělají, že se jim tolik daří?

Překvapivě je to právě jejich vzájemné zápolení, které je namísto vysilování pohání vpřed. Pokud je konkurence stejně silná a cílevědomá, navíc sídlí takřka přes ulici a má velmi jasný přehled o tom, na čem právě pracujete, sotva se můžou manažeři v klidu opřít ve svých křeslech se založenýma rukama, dát si nohy na stůl a odpočívat. Neustálý tlak konkurenčního prostředí jim nedovolí ustrnout ve vývoji.

Druhým, neméně důležitým aspektem je efektivní využití marketingu. Marketing je všemocným zaklínadlem již pár dekád, ale ne každý ho ve skutečnosti dokáže opravdu vyždímat. A v tom jsou především BMW a Audi mistři. Kdo neustále objevuje nové tržní skuliny? Kdo přišel s modelem prakticky holého auta a ďábelsky drahé příplatkové výbavy? Kdo dokáže prodat stejná auta, jako má konkurence, ještě o čtvrtinu dráž? Kdy mělo Audi a BMW neúspěšný model? Za posledních dvacet let prakticky jen pokroková Audi A2 na trhu propadla, ale to jen proto, že přišla příliš brzy, kdy zákazníci ještě nebyli schopni ocenit lehkou, pokrokovou konstrukci, úsporné motory a prémiový nádech. Ale jinak? Samý úspěch! Audi hraje na jistotu, ale BMW poslední roky překvapuje i své nejvěrnější fanoušky a pokaždé úspěšně. Celá Banglova éra byla léčbou pomocí šoku – divoké tvary rozdělily společnost na dva nesmiřitelné tábory, mnozí předpovídali BMW neúspěch, ale opak byl pravdou. Jedničkový hatchback, X3 a X6, Z4, navzdory předpovědím skeptiků šly všechny na dračku. Že by BMW pokračovalo v tajných vojenských výzkumech ovládání lidské mysli?

Mercedes poslední roky jednal trochu mátožně. Strategické spojení s Chryslerem skončilo fiaskem a černou dírou v rozpočtu. Vzkříšení Maybachu se ukázalo jako politováníhodný omyl, boháči neměli zájem o anonymní zvětšenou třídu S. Připočtěte si nějaký ten nepříliš povedený model (třída A a B, třída R) a snahu šetřit výrobní náklady (odnesla ho zejména minulá generace Éčka) a máte zhruba obraz Mercedesu před třemi lety. Mercedes začal ztrácet image, pověst i směr. V posledních letech ale vidíme známky návratu k tradičním hodnotám, kterými jsou neprůstřelná kvalita výroby, všudypřítomný konejšivý luxus a bezpečné jízdní vlastnosti, kdy auta po silnici spíše plynou a nějakými velkými výkony za volantem řidiče příliš nezatěžují. Mercedesy jsou jako váš spolehlivý sluha.

A co ten čtvrtý vzadu, který vystrkuje bradu? Volkswagen se může zdát mimo hru prvních tří jmenovaných, ale to jen proto, že fakticky hraje svou vlastní ligu. Co ligu, to je úplně jiný sport! Volkswagen má pod křídly Audi, Seat a Škodu. A Bentley. Přes Audi má přístup k Lamborghini. Po nedávných rošádách vlastní i 49 % podíl v Porsche. Oživil slávu Bugatti. Nakoupil pětinu akcií Suzuki. A v kuloárech se šušká cosi o zájmu o Alfu Romeo, a dokonce snad i Ferrari. To je výsledek megalomanských snah Ferdinanda Piëcha, šéfa správní rady Volkswagenu. Piëch trpělivě a pečlivě vybudoval impérium, které s Toyotou svádí každoročně boj o pozici největšího výrobce aut na světě. Volkswagen je momentálně patrně nejbohatší značkou na světě. Společným znakem úspěchu je stejně jako u předchozích tří prakticky nulová chybovost plánů. Co si VW umanul, to udělal a zatraceně dobře. Vítězství v Dakaru? Splněno. Tisícikoňový supersport, co jezdí přes 400 km/h? Splněno. Nejspíš i Phaeton bude za pár let vyrovnaným konkurentem sedmičkového BMW, S-Klasse Mercedesu a A8. Jen si počkejte, Prof. Dr. techn. h.c. Ferdinand Karl Piëch se obvykle nemýlí.

Na každé z automobilek si najdete něco, proč je nemít rád. Audi s obsesí LED bludiček, které z aut dělají pomalu vánoční stromky. BMW s modely, které jsou odpovědí na otázku, již nikdo nepoložil, a designem, který lze označit za kontroverzní. A to se krotíme. Mercedesy s image důchodcovského ušáku před televizí a VW, které by k smrti unudilo i účetního. Ale ať už přemýšlíte o koupi auta jakékoliv velikosti a účelu, některý z německých modelů na vašem žebříčku figuruje a jistě na dost vysokých pozicích. A jestli budou Němci úspěšní? Tentokrát nás soudruzi z Británie, Ameriky ani Ruska nezachrání. Takže až za zády uslyšíte „Hände hoch!“, ruce nahoru a volejte „Nicht schiessen!“.

Galerie

Komentáře