foto Driversweb.cz

Až naprší a uschne – pár mokrých rad za volant

Datum článku: 22.6.2012 | Autor textu: Martin Jánský

Když zaprší a silnice se změní v řeku, zjistíte, že zásady sportovní jízdy se nemusí hodit, jen když jedete palbu po okreskách nebo sportujete na okruhu. Vlastně mohou uchránit i obyčejného človíčka v obyčejném autě od velké rány.

Vytrvale lije už od rána. Kapky buší do střechy, stěrače sotva stíhají čistit přední sklo, voda šumí v podbězích a od kol stříkají rovnou gejzíry. Ideální počasí na projížďku. Ale já jen potřebuji někam dojet. Vyjeté koleje jsou plné vody, v některých úsecích jsou kaluže přes půlku jízdního pruhu a někde stékají po silnici rovnou celé potoky vody. Sedím v autě, které umí mít neposedný zadek, takže mám k tomuhle druhu počasí respekt. Na to se mám dost rád. Přede mnou jede Volvo V40 TD, jehož řidič ale počasí moc neřeší. Jede rychle, zatáčí ostře, brzdí uprostřed zatáček. A mně se začíná honit hlavou, jak by takový kurz sportovní jízdy, o kterém jsem tu před týdnem psal, prospěl i běžným řidičům.

Schopnosti moderních aut jsou někdy až neuvěřitelné. Zimní gumy si snadno poradí s namrzlým povrchem, na kterém by sebou plácl i lední medvěd, letní vzorek se prokouše i takovým sloupcem vody, kde by horšímu plavci hrozilo utonutí. Připočtěte si moderní stabilní a nezáludné podvozky s šikem elektronických strážců, v některých případech i s pohonem všech kol, a nemůžete se divit, že se řada řidičů cítí i za mizerného počasí a obtížných jízdních podmínek nedotknutelná a podle toho taky jezdí. Je to však pocit, který klame.

Je jedno, kolik máte koní a kolik vaše auto jede, fyzika nás všechny bere jako sobě rovné a prostě s námi hodí do pole, když jedeme příliš rychle, ať máme auto za miliony nebo za pár tisícovek. Rozdíl pochopitelně dělá sjetost gum a jejich typ, hmotnost auta nebo poloha těžiště, nicméně faktem je, že nám všem dojde na mokru grip zhruba stejně – když gumy přestanou zvládat odvádět vodu zpod běhounu nebo jejich přetížením. Prostě to vzdají zhruba ve stejných podmínkách. Ani řidičský um vám nepomůže jezdit 120 tam, kde ostatní auta v devadesáti plavou od krajnice ke krajnici, ale pomůže vám řídit i za mizerných jízdních podmínek jistěji a bezpečněji. Ptáte se jak? Mám pár příkladů v rukávu…

Jedna ze základních pouček sportovní jízdy zní nenutit pneumatiky dělat víc věcí naráz. Takže na rovince si to odbrzdit, zatáčet už bez plynu a plyn přidávat, až když se zatáčka začne narovnávat. Pomalu dovnitř, rychle ven. Platí to na suchu pro co největší rychlost, platí to i na mokru pro co nejklidnější průjezd. Když budete uprostřed zatáčky dupat na brzdu nebo pumpovat s plynem, nejspíš to dříve nebo později někam pošlete. Taky platí poučka o plynulosti pohybů, žádné trhání volantem, žádné drcení pedálů. Pěkně v klidu, citlivě a s rozvahou.

Meziplyny? Možná si myslíte, že je to zbytečná frajeřina, kterou už dnes díky synchronům nepotřebujete, a možná máte i částečně pravdu. Ale až se vám začnou dařit, pochopíte, jak moc zklidní celé auto při podřazování, což je při brzdění před zatáčkou také dost důležité. Pro silnější zadokolky by to měla být stále povinnost.

Trefování apexů a narovnávání zatáček je skvělá zábava, na vodě to také ulehčí práci pneumatikám. Najíždění zatáček protisměrem je na okreskách o ústa, ale je to společensky přijatelné, když do nich opravdu dobře vidíte. S tím souvisí čtení povrchu, přemýšlení o situaci. Kaluže, spadlé větve, listí a bláto, asfalt s jinou adhezí nebo velryby vyvržené z moře – to vše a mnohé další můžete čekat hned za další zatáčkou. Vyplatí se používat mozek a být obezřetný.

Anebo být vychytralý – používám auta jedoucí přede mnou jako sondy. Kde musí brzdit v zatáčce, tam už mám nabrzděno, kde od něj stříká voda z kaluže, tam volím jinou stopu, kde mu to klouže, tam jedu pomaleji a obezřetněji, a kde je vysekaná díra v roští mezi stromy, tam... No, to se mi ještě naštěstí nestalo a snad ani nestane.

Jezdit sportovně vás taky naučí být vždy ve střehu, číst reakce auta a řadě situací předcházet, typicky smykům, které se velmi rychle mohou stát velmi neřešitelnými a nebezpečnými. Když chcete jezdit rychle, měli byste to umět. Ne každý, kdo umí sportovně jezdit, to používá jen proto, aby byl všude první. Tak až budete zase někdy přemýšlet, k čemu by vám poučky pro sportovní jízdu mohly být, vzpomeňte si na tenhle článek. Adhezi máte totiž jen jednu, a jakmile vám dojde, modlete se za dobře navržené deformační zóny.

 

Umíte také takhle psát? Chcete všem nadšencům do aut sdělit své názory a nápady? Máme pro vás jedinečnou šanci! Přihlašte se do našeho KONKURZU a ukažte, co ve vás je!

Galerie

Komentáře